IE9 kan blokkere reklamesporing

IE9 kan blokkere reklamesporing

Ny funksjon skal blidgjøre norske og amerikanske myndigheter.

I Internet Explorer 9 skal det bli mulig å blokkere reklamenettverk fra å følge brukerens bevegelser på nett, lover Microsoft.

Ved å skru på en såkalt "tracking protection" vil man kunne hindre at ulike kommersielle aktører registrerer den enkeltes nettbruk, og benytter informasjonen til å sende ut reklame tilpasset til brukeren.

- Beskyttelsen i IE9 setter folk i kontroll over hvilke nettsider som kan samle opp dataene deres mens man surfer på nettet, uttaler visepresident for Internet Explorer, Dean Hachamovitch, til Computerworlds nyhetstjeneste.

Blokkeringsliste

Offentliggjøringen av funksjonen kommer kort tid etter at handelskommisjonen i USA, Federal Trade Commission (FTC), kom med et forslag om nettopp en slik blokkering, etter prinsippene om reservasjon mot telefonsalg.

I tråd med FTCs forslag vil det i IE9 være mulig å abonnere på en liste med sider, som blir blokkert fra å følge nettbrukerens bevegelser. Det vil likevel kunne være et problem at blokkeringen også vil gjøre det umulig å vise deler av sidenes innhold, skulle man selv ønske å gå innom sidene.

Positivt Forbrukerombud

Også i Norge er man positive til en slik reservering, og forrige uke uttalte forbrukerombud Gry Nergård til Computerworld at Forbrukerombudet stiller seg bak FTCs forslag.

- I Norge har vi et prinsipp om at forbrukeren i størst mulig grad skal få bestemme over reklamen, man kan for eksempel reservere seg mot telefonsalg, og epostreklame krever aktivt samtykke. Så vi støtter FTCs initiativ, slik at forbrukeren kan få styre selv, eller i alle fall at styringen tas bort fra markedsselskapene, mener hun.

- Ikke omfattende nok

Beskyttelsesfunksjonen har likevel fått kritikk for ikke å være omfattende nok, siden det bare er utenforstående aktører som hindres i å samle opp informasjonen via andre bedrifters nettsider. Altså vil selskapene bak sidene man selv velger å besøke fremdeles kunne samle opp brukerinformasjon.

- Jeg forventet mer. Jeg vil kunne si at jeg ikke vil at noen side skal kunne følge bevegelsene mine, om jeg har besøkt den eller ikke, sier Michael Cherry, analytiker ved Directions On Microsoft.

Han trekker frem sider med medisinsk innhold som eksempel. Er man innom en slik side ønsker man kanskje ikke at den skal kunne lagre eller dele informasjon om hva man søkte etter. Funksjonen har også møtt skepsis fordi enkelte frykter den ikke vil føre til mindre reklame, men heller mindre målrettet og dårligere tilpasset annonsering.

Hachamovitch advarer også om at hackere kan lage falske blokkeringslister, og han oppfordrer brukerne til å utvise skepsis og forsiktighet for å forsikre seg om at listene de velger kommer fra en legitim kilde. Etter planen vil den nye blokkeringsfunksjonen være tilgjengelig fra tidlig neste år.