Innside-informasjon større fare enn virus

Innside-informasjon større fare enn virus

Sikkerhet har blitt nøkkelen til all online virksomhet. - Den største utfordringen ligger innenfor bedriftene selv, sier Bill Mann, sikkerhetssjef i CA.

CA WORLD, LAS VEGAS:Sikkerhet har tidligere blitt sett som et biprodrukt av it-fiseringen av virksomheter, noe som koster penger og er en plagsom del av it-budsjettet. Men for bedrifter som skal overleve i de ulike raskt utviklende markedene, er sikkerhet nøkkelen til fremtiden, mener Bill Mann.

Mann ble i februar ansvarlig for sikkerhet i CA, et selskap som i ytterste grad konfronteres med sikkerhetstrusler gjennom virksomhet i bankverden, helsesektoren og store virksomheter.

LES OGSÅ: Nettrygghet baseres på følelser

- Det handler for mange om å overleve. Hvis du tenker på de gode gamle bokbutikkene, finnes det få av dem igjen i mitt hjemmeland England. Amazon har overtatt. De som investerer i it i dag vil vite om teknologien er fleksibel nok til å takle den neste endringen. Det er den fleksibiliteten CA er veldig opptatt av, sier han til Computerworld.no.

Sikkerhet som forretningsmodell

Viktig for denne fleksibiliteten er at it-avdelingen og forretningsdelen snakker mer sammen. Ifølge Mann er disse tradisjonelt for mye splittet i sine divisjoner, som betyr at sikkerhet ofte anses som en kostnad på it-budsjettet, ikke som en sentral del av it-strategien og investeringene.

- Disse to avdelingene må tenke mer sammen. Sikkerhet handler om tillit, og tillit trengs for at kundene skal være villige til å bruke løsningen din. Så i stedet for å se sikkerhet som et problem, må man oppfatte det mer som åpning av muligheter, sier Mann.

LES OGSÅ: Det handler om tillitt

Bankene er de som har slitt mest med både sikkerhet og tillit i det siste.

- For bankene har det endret seg mye. En bank som ikke er online er historie. Men også banker med slett sikkerhet stiller dårlig når en kunde skal velge bank. Gode sikkerhetsløsninger gir bankens kunder større muligheter. Hvis du kan tilby ikke bare kontokontroll, men også forsikringer, lån, og kjøp og salg av aksjer, vil banken stå sterkere enn en konkurrent som ikke kan det. Her kommer sikkerhet og forretningsmål sammen, sier Mann.

Tilgangskontroll

At bankene i det siste har slitt med en del tillitsproblemer, er ifølge Mann bare en midlertidig fase. Sentralt i sikkerhetsløsninger vil være aksesskontroll på alle plan, ikke bare utenfra, men også innenfra.

- Tidligere har sikkerhet vært mest opptatt av angrep utenfra. Dette har vi gjennom brannmur og så videre fått temmelig bra kontroll på. Vi ser nå at det å gi de som har tilgang fra innsiden en bedre avgrenset kontroll, er den viktigste oppgaven. Jeg mener at på dette tidspunktet er farene fra innsiden av en organisasjon større enn de som kommer utenfra, sier Mann.

CA stiller i sine løsninger med tilgangskontroll på alle nivåer.

- Vi kan overvåke handlingene i en organisasjon og lete etter mønstre som kan fortelle oss om noe ikke stemmer, sier Mann.

Han er ikke redd det skal gå ut over personvernet blant ansatte og kunder.

- Personvern er et viktig spørsmål, men hvordan det håndteres er veldig avhengig av i hvilket land du befinner deg. Generelt tror jeg at å gi ansatte i virksomheter målrettet tilgang, og unngå at de kan sniktite i all data, vil gi et mye mer positiv utslag på personvern enn den negative trenden med å overvåke de ansatte, sier Mann.

Biometri

At sikkerhet i bankene har medført et stadig mer plagsomt antall passord, innloggingskoder og tilgangsrutiner, er ifølge Mann også et midlertidig problem.

- Vi ser at sikkerhet har blitt mer kompleks i det siste. Samtidig kommer det flere løsninger som vil gjøre det enklere igjen. Biometri kan være med å løse en del av dette problemet, men det vil være flere svar på spørsmålet, sier han.

Han tror mobiltelefonen vil spile en sentral rolle i fremtidens sikkerhet.

- Nesten alle har en mobiltelefon. Jeg tror ikke bankene, eller andre virksomheter, vil kunne pålegge kundene å ta med enda en dings. Kombinasjonen av tjenester på nett og meldinger på mobiltelefonen vil kunne forenkle sikkerhet en god del, sier Mann.

LES OGSÅ: Få bedre Vista-sikkerhet

Les om:

Sikkerhet