- Jeg er fornøyd

Grunnleggeren av Norman gråter ikke over at selskapet er solgt ut av Norge. Han har mange gode minner.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 6. november kom meldingen om at Norman Safeground var kjøpt opp av det opprinnelig tsjekkiske antivirusselskapet AVG Technologies. Dermed er et norsk it-eventyr helt over, i og med at nå finnes det ingen deler igjen av Norman på norske hender. Mange vil si at Norman er blant de aller største norske internasjonale programvaresuksessene noen sinne, kanskje kun overgått av Opera.

At Norman nå ikke lenger er et norsk selskap, er imidlertid ikke selskapets grunnlegger det minste lei seg for.

- Det er jo slik at eierne av en bedrift kan gjøre som de vil, om de vil fortsette å eie det eller selge det til noen andre, så det har jeg et avslappet forhold til. Jeg blir ikke emosjonell av at Norman nå ikke er et norskeid selskap lenger, sier John Arthur Olafsen til Computerworld.no.

Han etablerte selskapet Arcen Data AS høsten 1984, i en alder av 24 år. Dette var forløperen til Norman Data Defence Systems AS, navnet som selskapet skiftet til i 1993. Olafsen var aktivt med i driften av selskapet fram til om lag år 2000, men ettersom han var en betydelig eier, satt han i selskapets styre også etter den tid. Olafsen uttrykker glede og stolthet når vi snakker med ham om Norman:

- Jeg er veldig fornøyd med det vi fikk til med selskapet, sier han.

Globalt marked – nasjonale aktører

Norman ble et internasjonalt selskap relativt raskt, og fikk en utbredelse av produktene sine som er langt større enn det som er mulig på det norske markedet alene.

- Vi hadde jo 13-14-15 millioner brukere av programvaren en periode, og det er vi veldig stolte av. Det var en veldig flott tid, med mange hyggelige medarbeidere med god drive, og vi hadde mange gode stunder i selskapet. Men når det er sagt, så er det jo klart at markedet for datasikkerhet konvergerer jo som de fleste andre markeder. Da blir det de selskapene som har tilstrekkelig markedsandel og tilstrekkelig inngrep med operativsystemleverandørene som blir vinnerne, mener Olafsen.

Han peker på at datasikkerhet er et marked som kanskje er mer internasjonalt enn de fleste andre, med aktører fra en lang rekke land. Likevel er datasikkerhet samtidig en disiplin som fort vekker nasjonale interesser, og dette påvirker også konkurranesituasjonen.

- Vi leverte jo halvannen million kopier av Norman Virus Control til det amerikanske forsvarsdepartementet. Vi hadde den kontrakten i tre år, og så var det en amerikansk general satte ned foten, og sa at ”vi skal ha amerikansk”. Du kan være helt sikker på at det samme skjer i Kina. At kineserne vil ha sitt eget, og at inderne skal ha sitt eget. De store nasjonene vil ønske å ha sine egne selskaper, og det samme er jo også tilfellet i Russland. Dette er viktige nasjonale interesser, fastslår Olafsen.

Norsk høyteknologi

På teknologisiden alene mener Olafsen likevel at norske bedrifter er fullt ut konkurransedyktige i verden. Norsk bedriftskultur er heller ingen hemsko for å lykkes internasjonalt, selv i et marked med så mange store aktører som sikkerhets- og antivirusbransjen alltid har vært preget av.

- I denne bransjen er det beinhard konkurranse, og vi var jo for så vidt med å konkurrere; vi lanserte en del særdeles konkurransedyktige teknologier, jeg tenker blant annet på sandbox-teknologien vår, som var helt banebrytende da den ble lansert. Han som sto for den viktigste delen av den jobben, fikk jo umiddelbart tilbud om jobb fra alle de store som Microsoft og McAfee og alle de andre, men han valgte å bli fordi vi var et godt team. Vi hadde en del teknologi som var veldig langt framme, og vi var konkurransedyktige, men det er klart at i det lange løp må man ha markedsandeler nok til å holde den betydelige utviklingstakten gående. Det er det det handler om, du må være på hele tiden, døgnet rundt og alle dager, mener Olafsen.

Han har heller ingen vonde ting å si om norske it-folk. Han forteller at selskapet tiltrakk seg mange dyktige mennesker, som helt klart var avgjørende for å bringe fram produkter som lot seg selge internasjonalt.

- Norskutdannete fagfolk er absolutt gode nok. Håndtert på riktig måte, er de mer enn gode nok til å ligge helt i ledelsen, så på teknologi og ingeniørkompetanse er vi definitivt konkurransedyktige. Der vi nok kan bli enda bedre, er å forstå og evne å selge produkter i mange nok markeder og få stor nok markedsandeler, og være villig til å gjøre investeringene som er nødvendige for å få de markedsandelene. Der har vi litt å lære av amerikanerne, mener han.

Amerikansk suksess

Olafsen mener at denne bransjen kommer til konsolideres ytterligere framover. Hans spådom når vi ber ham om å kikke inn i krystallkula for dette markedssegmentet, er at det kommer til å stå igjen en håndfull aktører om noen år. I tillegg mener han at de store nasjonene kommer til å understøtte en nasjonal sikkerhetsindustri, der dette betraktes som et nasjonalt sikkerhetsanliggende.

Når Olafsen ser tilbake på historier som han husker som høydepunkter i historien til Norman, er det likevel suksesser fra den vestlige verdens kanskje aller mest sikkerhetsorienterte land av dem alle; USA.

- Jeg vil jo si at den responsen vi fikk på Anti-virus developers conference i USA, da vi viste frem Norman Sandbox for første gang, er ett av høydepunktene jeg husker. Den stille beundringen vi fikk fra salen da, var veldig artig, erindrer Olafsen.

- En annen pussighet jeg husker, er fra da vi vant kontrakten med det amerikanske forsvarsdepartementet på en og en halv million kopier av viruskontrollprogramvaren vår. Da var det slik at alle konkurrentene våre hadde fått vite at de ikke hadde vunnet kontrakten, men vi hadde ikke hørt noen ting. Så da jeg kom på en datasikkerhetskonferanse i Washington, kom konkurrentene bort og gratulerte, men jeg visste jo ikke hva de gratulerte for. De hadde snakket sammen og gjort eliminasjonsmetoden, og kommet fram til at vi var vinneren. Det var også en veldig spesiell og veldig gledelig historie, avslutter grunnleggeren av Norman, John Arthur Olafsen.