VRANGE: Hos vår lokale Elkjøp-butikken var de først lite villige til å ta i mot retur av potensielt farlige Ipad-ladere. Computerworlds journalist ble bedt om å ta direkte kontakt med Apple. Først etter en diskusjon tok de motvillig i mot laderne, m

VRANGE: Hos vår lokale Elkjøp-butikken var de først lite villige til å ta i mot retur av potensielt farlige Ipad-ladere. Computerworlds journalist ble bedt om å ta direkte kontakt med Apple. Først etter en diskusjon tok de motvillig i mot laderne, men da kun fra Apple-produkter beviselig kjøpt i samme butikk.

Kan gå tom for bytteplugger

Apple-forhandlerne i Norge forbereder seg på storinnrykk og lager egen bytteordning for bedrifter.

Torsdag ettermiddag kom nyheten om at Apple tilbakekaller et stort antall støpseladaptere etter at det er påvist fare for at adapterne kan sprekke og gi elektrisk støt.

Ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er 6,8 millioner av de berørte pluggene solgt i Norge, melder Aftenposten.

LES HER: Apple-kontakter kan gi støt 

Forbereder storinnrykk

Fredag formiddag hadde Eplehuset, en av landets ledende Apple-forhandlere, ennå ikke fått så mange henvendelser. Men forberedelsene til storinnrykk var i full gang.

– De fleste av våre butikker fikk bytteplugger torsdag og fredag, fortalte kommunikasjonssjef Hallvard Opheim hos Eplehuset til Macworld.no fredag.

Selv om noen forhandlere ikke får byttepluggene på plass før mandag på grunn av transporten, er Eplehuset godt forberedt på situasjonen, ifølge Opheim.

– Ved ekstrem pågang vil vi nok i perioder kunne gå tomme i enkelte avdelinger. Men vi opprettholder et stort lager av disse i alle avdelingene våre så langt det lar seg gjøre, sier Opheim.

Bedriftsordning

– Vi har allerede fått på plass et betydelig antall bytteplugger og vil få jevnlig påfyll framover, sier Opheim.

Eplehuset satser også på å få i gang en egen ordning for bedriftskunder med behov for å bytte mer enn 100 plugger.

Kjeden oppdaterte sine nettsider i løpet av fredag med informasjon om Apples tilbakekallingsprogram.

Ingen serienummer-problemer

Blant spørsmålene som mange Apple-brukere nå sitter med, er hvordan de skal forholde seg til betingelsen fra Apple om at de som ønsker å få byttet berørte støpseladaptere, må kunne legge frem serienummer på den Apple-enheten – Mac- eller IOS-enhet – som adapteren ble levert sammen med.

BEDRIFTSORDNING: - Eplehuset oppretter egen ordning for bedrifter som trenger å bytte et stort antatt støpseladaptere, sier kommunikasjonssjef Hallvard Opheim hos forhandlerkjeden. (Foto: Eplehuset)
BEDRIFTSORDNING: Eplehuset oppretter egen ordning for bedrifter som trenger å bytte et stort antatt støpseladaptere, sier kommunikasjonssjef Hallvard Opheim hos forhandlerkjeden. (Foto: Eplehuset)

For brukere som har flere enheter, kjøpt inn over et langt tidsrom, kan dette by på problemer.

Men kommunikasjonssjefen hos Eplehuset beroliger Apple-kundene. – Det er korrekt at Apple ønsker å få dette registrert. Vi vil likevel understreke at Eplehuset vil være behjelpelig med dette. Vi vil derfor anbefale kunder å komme innom oss uansett, så finner vi en løsning. Det viktigste her er å få byttet pluggen slik at sikkerheten blir ivaretatt, sier Opheim.

Slik får man byttet

– For å få byttet er det bare å stikke innom en av våre butikker, eller ta kontakt med oss for eksempel på mail eller Facebook dersom det må håndteres via post, sier Opheim.

Eplehuset var i møte med Apple på fredag og fikk godkjent at forhandlerkjeden også kan bytte de berørte utenlandske pluggene til norske plugger, dersom noen har ønske om det.

Bytteprogrammet omfatter produkter som er kjøpt i de fleste europeiske land – fastlands-Europa, som Apple kaller det – samt Argentina, Brasil, Sør-Korea, Australia og New Zealand.

– Dersom man fortsatt ønsker utenlandsk plugg, må dette håndteres via Apple, siden vi dessverre ikke har bytteplugger av andre standarder enn den vi benytter i Norge, sier Eplehusets talsperson.