Kan selge persondata videre

Kan selge persondata videre

I sine vilkår sikrer innholdsleverandører i mobilsegmentet seg retten til å selge personlig informasjon videre.

Når du laster ned Alexander Rybak på mobilen fra M Quest, en norsk mobilinnholdsleverandør, samtykker du til at selskapet kan selge telefonnummer og ip-adressen din til tredjeparter i Norge og utlandet. Det skriver DN. Årsaken er brukervilkårene, som gir åpning for denne muligheten.

Det samme gjelder selskapet Cellorado, som også finnes i Norge. De tar seg i sin vilkår friheten til å kunne dele kundenes personlige identifiserbare informasjon med markedsførere og forretningspartnere, slik at tredjepart for eksempel kan kontakte deg med ulike tilbud.

Sliter med sjekking

Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet, mener mange av disse selskapene selger tjenester nettopp for å lage profiler de kan videreselge. Han mener mange av avtalene ikke holder juridisk mål.

- Fordi de er for generelle og gir altfor lite presis informasjon om hva man skal bruke opplysningene til. Dessuten henter man i praksis ofte informasjon fra barn og unge, som ikke har samtykkekompetanse, sier Skåra til DN.

Tilsynet sliter med å få sjekket ut alle vilkårene på alle aktørene.

- I forhold til alle aktørene som finnes, er det i realiteten minimalt hvor mange Datatilsynet har mulighet til å følge, sier Skåra til DN.

- Aldri

Forbrukerombudet har i 2007 stemplet M Quest som en av de verste når det gjelder brudd på markedsføringsloven. Daglig leder i selskapet, Rune Olav Halvorsrud, hevder selskapet ikke bedriver videresalg av persondata. Dette er hans forklaring på hvorfor vilkårene likevel er som de er:

- Det er helt naturlig at et firma tar alle mulige forbehold på betingelsene sine. Dermed er det ikke sagt at man selger opplysningene. Vi engasjerte en advokat for å lage reglene, men vi har aldri omsatt adresser, og kommer aldri til å gjøre det, sier han til DN.