Krever betaling for gratisprogrammer

Krever betaling for gratisprogrammer

Sponsede søkeresultater i Google og Bing sender deg rett i fella.

Når folk flest prøver å finne et gratis program, bruker de en søkemotor.

Men søker du for eksempel etter "download flash" får man ikke bare opp en lenke til Adobes side for gratis nedlastning av programvaren.

Man får også opp sponsede lenker som sender deg rett til nettkjeltringer.

Bing verst

Telenors sikkerhetssenter (TSOC) har sjekket status for slike falske lenker, og funnene er dystre. På sin blogg viser de hvordan for eksempel søkemotoren Bing plasserer de falske, betalte lenkene over de reelle.

"Download flashplayer" kommer over "Adobe - Downloads", og både plassering og overskrift gjør at mange dessverre velger den øverste.

"Både hos Google og Bing er det vanskelig å skille disse fra de reelle søkeresultatene. Dette gjelder i særlig grad for Bings resultat" skriver analytiker Jan Roger Wilkens i TSOC på deres blogg.

Sende tekstmelding

Trykker du på den falske Flash-lenken, kommer du til en side på haltende norsk.

Her kan man laste ned filen "flash-player-IE.exe". Kjøres denne blir man bedt om å skrive inn en kode for å få lastet ned programmet. For å få koden må man sende en tekstmelding til et bestemt nummer. Dette koster penger.

"Kortnummeret er eid av Echovox, som holder til i Sveits. Et kjapt nettsøk avslører at dette firmaet allerede har endel misfornøyde kunder. Vi har ikke prøvd å sende meldingen, men vi blir ikke overrasket dersom det også fører til at brukeren blir meldt inn i en eller annen abonnementstjeneste" skriver Wilkens.

Serveren som sjekker at man har skrevet inn riktig kode ligger i Frankrike.

Krever arbeid

Det omtalte programmet gjør tilsynelatende ikke mer skade enn å presse penger ut av personer som er på utkikk etter noe som egentlig er helt gratis.

Wilkens understreker at bakmennene har lagt mye arbeid i svindelen sin. Nettsidene er oversatt til flere språk, man har lokale avtaler med betalingsformidlere og målrettet annonsering hos mange, store nettsider.

I tillegg til Flash prøver de å få folk til å betale for Google Earth, Messenger og andre populære programmer.

"Denne saken minner en på at en må være forsiktig også med sponsede søkeresultater. Ofte kan også disse være lureri, selv om en kanskje skulle tro at store aktører som Google og Microsoft (Bing) ville sjekke annonsene sine bedre for lureri og svindel" avslutter analytikeren.

Les om: