Kundene sist

Kundene sist

KOMMENTAR: Teleselskapenes ID-lekkasjer avslører en hårreissende kundearroganse som bør utløse et rop om strengere sanksjoner.

Over åtte måneder gikk det fra Tele 2 ble advart av Datatilsynet om at sikkerheten i bestillingssystemet deres burde gås etter i sømmene, til ID-lekkasjen var et faktum. Så gikk det bare en dag før feilen var rettet opp.

Combitel ble varslet 3. juli. En måned senere var lekkasjen et faktum. På grunn av sommerferie (!) hadde ikke selskapet løftet en finger for å gjennomføre de tiltakene Datatilsynet hadde foreslått.

LES OGSÅ: Flere fødselsnumre stjålet

Combitel og Telenordic føyer seg inn i en skamfull rekke av selskaper som har utsatt sine kunder for identitetstyveri gjennom skjødesløs omgang med fødselsnumre. Combitel-saken er ekstra ille, siden nyheten om det som skjedde med Tele 2 var ute, uten at selskapet reagerte.

LES OGSÅ: Også Telenordic rammet av id-tyveri

I alt er det snakk om at rundt 100 000 fødslsnumre med navn og adresse kan være på avveie og bli misbrukt.

Men vil skrapen i omdømmet også få konsekvenser på bunnlinjen?

Man får nemlig inntrykk av at det som ikke merkes direkte på pungen, ikke er verdt å bry seg om i denne bransjen. Brev fra Datatilsynet, for eksempel, påvirker jo ikke omsetningen.

Men hva om noe liknende skjedde i for eksempel matvarebransjen? Mattilsynets restaurant-inspeksjoner har ført til en rekke karantener og at spisesteder har måtte stenge med umiddelbar virkning.

Hva hadde skjedd dersom myndighetene fikk lov til å ta i bruk sanksjoner som faktisk påvirket likviditeten i selskapene, når det påvises uholdbar sikkerhet?

Sakene om id-tyverier gjennom telelskapenes nettsider, er nemlig ikke bare illustrerende for teleselskapenes likegyldige forhold til sikkerhet, men også for Datatilsynets manglende handlekraft.

Som informatikk-professor Kjell Jørgen Hole påpekte i Computerworld nylig, er ikke praksisen med omstendig brevskriving og saksbehandling effektiv nok, satt opp mot det nye trusselbildet.

I en årrekke har Datatilsynet slitt med et stempel som en konservativ, konstant skeptisk etat.

I en vedvarende kamp mot vindmøller, har vindmøllene stukket av med de aller fleste seierene. Ikke før det oppstår virkelige skandaler, skjønner flere at tilsynet har hatt rett i sine advarsler.

Men så bruker tilsynet også lang tid på å behandle sine saker. For eksempel er Tele 2-saklen fortsatt "under evaluering" for å se om de er grunnlag for å ta ut tiltale. I mellomtiden kan det være nye skandaler under oppseiling.

Datatilsynet trenger helt andre sanksjonsmidler når det påvises lemfeldige tilstander som setter kunders sikkerhet og personvern i fare, i nettbutikker eller andre former for digital kommunikasjon.

For tiltroen til at det nettbaserte næringslivet tar disse oppgavene alvorlig nok selv er dessverre betydelig svekket.

LES OGSÅ: Tele 2 ble advart

Les om:

Sikkerhet