Lite informasjon fra DnB NOR

Lite informasjon fra DnB NOR

Siden et kraftig virusangrep i mars, har DnB NOR hatt gjentatte problemer med nettbanken. Problemene blir ikke løst over natten, er bankens svar.

(Oppdatert) - Dette liker vi ikke. Det er for dårlig. Problemene knyttet til nettbanken har vært for store og tilgjengeligheten for kundene har vært for dårlig i forhold til det man bør forvente av et slikt distribusjonsapparat, sa avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy i Kreditttilsynet til NTB tidligere denne uken.

Men hos DnB NOR er de svært sparsommelige med opplysninger. På spørsmål fra Computerworld om de mange problemene med nettbanken skyldes virusangrepet tidligere svarer informasjonsrådgiver Marit Giske I DnB NOR:

- Nei, det ingen grunn til å tro at dette har en sammenheng. Vi har hatt nettverksproblemer.

Ingen detaljer

- Hva slags type nettverksproblemer, og ligger trøbbelet hos EDB?

- Jeg kan ikke gå inn på detaljene. Men vi løste det i samarbeid med EDB, sier Giske.

Marit Giske forteller at de jobber hardt med å sørge for at nettbanken ikke skal falle ned igjen med det første.

- Problemene er ikke løst over natten, men vi prioriterer dette sterkt fremover, sier informasjonsrådgiveren.

Årsaken til at DnB NOR brukte lang tid på å få nettbanken opp igjen, var ifølge Giske at en applikasjon ikke ville starte.

- Nettverksproblemene ble raskt rettet opp, men en applikasjon som ikke virket ved oppstart forårsaket at kundene ikke fikk logget seg på nettbanken.

Hos DnB NORs driftsleverandør, EDB Business Partner, er det også svært sparsommelig med informasjon om hva den faktiske årsaken til de langvarige nettbankproblemene.

- Jeg har ikke lyst til å kommentere dette, utover at vi selvfølgelig skal bidra til å løse utfrodringene banken har, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i EDB.

Se en her oversikt over DnB Nors tabbehistorikk .

Les om:

Sikkerhet