Mistet 4,5 millioner kundekontoer

Mistet 4,5 millioner kundekontoer

Lagringstaper med personlige opplysninger om millioner av amerikanske bankkunder er søkk vekk.

New York Mellon og People's United Bank har mistet alle personopplysninger til sine 4,5 millioner kunder. Informasjonen ligger på lagringstaper og innholder både uredigert og ukryptert informasjon om kundene.

Ifølge banken ble tapene sendt til en ny lokasjon med transportselskapet Archive America. Det var for tre måneder siden. Nå vet ingen lenger hvor de er, og banken har anmeldt saken i Connecticut.

Det er fullstendig identitet om kundene som har blitt borte. Det vil si navn, fødselsdato, fødselnummer og annen informasjon i New York Mellon og People's United Bank. For kriminelle er det er det en enkel sak å bruke disse opplysninger for å få falske kredittkort.

Mellon-banken har informert sine kunder, men påstår det ikke er mulig misbruke opplysningene. Det er ikke juristen Richard Blumenthal som tar saken, enig i.

- Dette er svært alvorlig at informasjonen er på avveie og uakseptabelt hvis den ikke kommer tilbake til rette eier. Jeg er også bekymret over hvor lang tid det tok før dette ble fortalt til myndighetene. Det har økt risikoen for misbruk enormt, sier han til Computerworld US.

Bisarr

Blumenthal syns det er bisart at noen av tapene har kommet helskinnet fram i flytteprosessen, mens andre er blitt borte.

I god amerikansk stil er det første søksmålet mot bankene allerede levert. Advokaten Michael Stratton representerer 40 kunder i en sivilrettslig sak mot New York Mellon.

De krever en erstatning og en klausul hvor banken tar ansvar for deres kontoer de neste sju årene for å kontrollere om det er mistenkelige transaksjoner som kan ha sammenheng med identitetstyveri.

- Det er helt uansvarlig å flytte slike kjerneopplysninger ukryptert på taper gjennom fysisk transport. Du forventer i det minste at dataene er såpass godt kryptert at ingen kan få tilgang til dem, sier Stratton.

Les om: