Når alt går galt

Kontinuerlig databeskyttelse hjelper i det daglige. Katastrofesikring hjelper sannsynligvis ikke.

Publisert Sist oppdatert

EDB har opplevd behovet for katastrofesikring. Det tok en uke å gjenskape dataene som burde vært tilgjengelige neste dag. Konsekvensen var blant annet at de fleste nettbankene i landet i en lang periode var ute av drift. EDBs problemer skyldtes en feilaktig kobling som medførte at bankdata ble slettet av egne ansatte.

Ifølge analyseselskapet Gartner skyldes 40 prosent av driftsavbruddene betjeningsfeil, 40 prosent applikasjonsfeil og de resterende alle mulige andre årsaker.

De færreste virksomheter har hatt behov for å gjenskape data etter et totalt havari. De fleste som har opplevd det, har gått konkurs på grunn av manglende data og for dårlige rutiner.

Lite bevisst

Ansattes data blir viktigere og viktigere. Samtidig er ansatte lite bevisste behovet for datasikring. Alt for ofte gjør de feil. Det er så lett å fjerne noe som absolutt ikke burde vært fjernet.

Virkelige katastrofer som krever fullstendig gjenoppretting av data, krever en fullstendig oversikt og tidsangivelse av kopierte data. Data som er slettet ved en feiltagelse krever en nyest mulig kopi.

Sikring av data på magnetbånd er ikke noen god løsning hvis kopien er en uke gammel. Selv med dagsgamle kopier vil i snitt et halvt dagsverk bli borte.

- Kundene krever hastighet for å komme opp igjen. De er skuffet over backup på tape, sier Fredrik Arveskär, nordisk direktør i Sonicwall.

Sonicwall, som mest er kjent som leverandør av brannmurer og nettverkssikkerhet, har sett behovet for å sikre ansattes data.

Sonicwalls CDP, Contiuous Data Protection, sørger for løpende kopiering av utvalgte data etter at det er tatt en fullstendig kopi lokalt. Deretter er hastigheten på nettverkstilkoblingen mindre vesentlig.

Minutter

Etter å ha oppdaget en viktig feil i databasen kunne det amerikanske solcelleselskapet Regrid Power gjenopprette databasen i løpet av minutter ved hjelp av sin driftspartner Aronson & Associates.

Det er spesialapparatene Sonicwall 1440i, 2440i og 3440i som sørger for kopieringen av dataene. Det minste apparatet egner seg typisk for inntil 30 ansatte. Det største makter flere enn 75. Prisen er fra 15 – 40.000 kroner.

For mindre virksomheter har lagringsfirmaet Tandberg Data en effektiv løsning hvor kundene kopierer dataene sine til en utskiftbar harddisk som kan fjernes fra bedriften som et ledd i katastrofesikringen. Løsningen kommer med ferdig kopieringsprogramvare. For større kunder leverer lagringsleverandørene programvare for å sikre kundefiler.

Virkelig kopiering tar tid og krever plass. Kopiering av pekere til filen gjøres på brøkdeler at et sekund. Pekerkopiering krever at endringer til dataene kopieres for å kunne gjenskape seneste versjon.

Alle de kjente lagringsleverandørene har programvare som driver pekerkopiering. I slike tilfeller må det settes opp regelverk for hva som skal kopieres og hvor ofte kopieringen skal foregå.

Partner

- Microsoft hadde tidligere ikke noe forhold til Netapp. Nå ser de på oss som partner. Det skyldes vår satsning på ISCSI mot SQL og Exchange, sier Daniel J. Warmenhoven, administrerende direktør i Network Appliance.

Netapp har utviklet programvaren Snap Manager for Exchange. Sammen med Avanade, Accentures spesialselskap for Microsoft, tilbyr Netapp programvaren til alle virksomheter med store volumer av elektronisk post.

- Ved hjelp av Snap Manager for Exchange kan man ta frem en enkelt epost som er blitt borte, fremholder Dan Warmenhoven.

Selv om Netapp har egne kopieringsløsninger tilbys også andres, avhengig av kundenes behov, eksempelvis Veritas. Men mer og mer av innsatsen til Netapp, og den største konkurrenten EMC, handler om å utvikle programvare for å sikre og effektivisere bruken av lagrede data.

- 90 prosent av våre ingeniører utvikler programvare. Vi har også utviklet Snap Manager for Oracle og kommer med en tilsvarende løsning for SAP, sier Dan Warmenhoven.