Nytt angrep mot DnB NOR

Nytt angrep mot DnB NOR

En epost som gir seg ut for å være fra landets største bank er et renspikka svindelforsøk.

Eposten gir kundene beskjed om å oppdatere kontoinformasjonen. Klikker du på lenken i epsoten, havner du på en nettside som er forbløffende lik DnB NORs hjemmesider. Attpåtil viser alle lenkene på den falske siden, borsett fra "logg inn", til bankens ekte hjemmesider.

LES OGSÅ: Nedslående sikkerhet i nettbankene

Ifølge eposten har DnB NOR hatt problemer med en av sine databaser, og derfor må kundene oppdatere sin kontoinformasjon. Man blir bedt om å oppgi personnummeret, personlig kode og en av engangskodene, skriver Dagbladet.no.

LES OGSÅ: Slik lurer du id-tyven

I verste fall kan personene bak angrepet på denne måten få tilgang til kundens konto. Men, som mange etter hvert har forstått, sender aldri norske banker ut epost på denne måten.

- Vi sender aldri ut usikret e-post. Vi spør heller aldri om å oppgi kontoinformasjon eller personopplysninger på telefon eller e-post. Får man slike forespørsler, er det mest sannsynlig svindelforsøk, sier informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB NOR til Dagbladet.no.

Les om:

Sikkerhet