Oppdatering felte Telenor-nettet

Oppdatering felte Telenor-nettet

Feil i det mobile datanettet senket talenettet også. - Ulogisk, mener Telenor.

Teori er når man forstår alt, men ingenting virker. Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor. Fredag forente Telenor teori og praksis i mobilnettet: Ingenting virket og ingen forsto hvorfor.

Det gjør de forsåvidt ikke ennå. Feilen som oppsto fredag kl 13.00 ble fikset ti timer senere. Etter det har feilsøket fortsatt.

- Vi er ennå ikke kommet helt til bunns i hva som galt. Men vi vet at det som utløste feilen, var en oppdatering av en applikasjon i en server. Etter omstart fikk vi en helt ulogisk feil som vi fortsatt prøver å finne ut av, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri til Computerworld på en dårlig mobiletelefonlinje.

Uribarri forteller at de har store interne ressurser i gang med feilsøk og analyse, og i tillegg er eksterne ressurser fra leverandører av maskinvaren hentet inn.

- Vi tror foreløpig ikke at det er en maskinvarefeil. Vi har en avtale med Post- og Teletilsynet om at en rapport skal oversendes dem torsdag, og foreløpig har vi ingen flere detaljer om hva som gikk galt, sier Uribarri.

Maksimalt uheldig

Når det gjelder uheldig sammenfall kunne Telenor neppe vært mer uheldig. Fredag før pinsehelga er en av de største mobiltrafikkdagene, og i år var det i tillegg storflom som nesten isolerte Oslo fra Vestlandet og Trøndelag.

I forrige uke advarte også Post- og Teletilsynet mot sårbarheten i mobilnettet.

Les mer: Offshoring gir sårbare mobilnett

Tirsdag går Telenor Mobil ut med pressemelding og annonser med gratis mobilbruk for alle kundene i fire hele døgn fra forrige fredag til og med mandag.

- Dette er en måte å si unnskyld og gi et plaster på såret for at kundene våre opplevde den største mobilsvikten vi har hatt på snart tjue år. Det kommer nok til å koste oss noen titalls millioner, men det får vi bare ta på oss, sier Uribarri.

Telenor Mobil har foreløpig ingen oversikt over hva selve sammenbruddet vil koste.

- Vi konsentrerte oss om å feilrette og få nettet opp og gå igjen. Deretter måtte vi få stabil drift, kartlegge årsakene og finne hva vi kan gjøre for at noe lignende skal skje i framtiden. Selve kostnaden får vi komme tilbake til etter hvert, poengterer Uribarri.

Det kom fra datanettet

Til NTB sier administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge at det var en omstart i en komponent i det mobile datanettet som medførte et halvt døgns nedetid.

- Vi har lokalisert hendelseskjeden, men ikke funnet rotårsaken. At restarten i datanettet kunne påvirke talenettet var nytt for oss. Systemet skulle også fungert slik at servere andre steder skulle tatt over for det som falt ut, sier Kårhus til NTB.

Direktoratet for sivil beredskap (DSB) sier i en pressemelding at dette illustrerer hvor viktig det er å få på plass et nødnett.

– Det langvarige utfallet av Telenors mobilnett, som en av samfunnets viktigste kommunikasjonskanaler, viser hvor sentralt det er å få på plass et kommunikasjonsnett som fungerer uavhengig av mobilnettet. Nå har vi fått demonstrert hvor sårbart mobiltelefonnettet kan være. Samfunnssikkerhet og beredskap kan ikke bygges på så stor grad av usikkerhet. Det trengs mer robuste systemer og flere ben å stå på. Nødnett vil bidra til å berge liv og helse, og det øker sikkerheten for innsatsmannskaper betydelig, sier avdelingsleder Hans Kristian Madsen i DSB.

Les om: