Rekordnovember for Slettmeg.no

Datatilsynets tjeneste for folk som føler seg krenket på nett har aldri vært så populær.

Publisert Sist oppdatert

Det har gått en kule varmt for Slettmeg.no i november, 728 folk har tatt kontakt etter å ha funnet uønsket informasjon om seg selv på nett. Dobbelt så mange som samme tid i fjor, og dessuten månedsrekord.

- Vi tre som jobber med tjenesten har hatt nok å gjøre. For mange mennesker er den personlige kontakten med slettmeg.no via chat, epost eller telefon helt avgjørende for at de skal få bukt med krenkelsene på nettet, sier prosjektleder Lars-Henrik Paarup Michelsen i en pressemelding.

Utvikling

Den største andelen henvendelser ble generert av folk som ønsker å slette sin konto på ulike tjenester – 27,5 prosent. Det som er spesielt for november i så henseende er folk som har følt seg lurt til å bli medlemmer av nettsamfunn der de ikke ønsket å være medlemmer.

- Vi har den siste tiden merket en utvikling hvor en del nettsamfunn så å si lurer folk til å bli medlem gjennom sosial manipulasjon via epost. Det er særlig nettsamfunnene Netlog og Twoo som folk klager på angående dette, forklarer Paarup Michelsen.

Ellers gikk 9 prosent av henvendelsene på sletting av ønsket bildepublisering, 8 prosent var folk som hadde funnet falske profiler i sitt eget navn på forskjellige nettsider, 7 prosent på hjelp til å fjerne søkemotortreff på nettsider hvor informasjonen allerede var fjernet.

Omorganiseres

Tjenesten har hatt en uklar skjebne etter at prosjekttiden gikk ut. Fornyingsdepartementet har finansiert prosjektet Slettmeg.no, det har ligget under Datatilsynet. I siste statsbudsjett var det ikke lenger støtte til prosjektet.

Så kom Norsis på banen og sa seg villige til å organisere Slettmeg under seg, og under sitt gjeldende budsjett. Nå er Slettmeg i ferd med å bli overført fra Datatilsynet til Norsis.

En undersøkelse slettmeg.no har gjennomført i september og oktober av 209 respondenter viser at tjenesten har en viss effekt. 48,3 sier de fikk problemet sitt løst umiddelbart etter å ha kontaktet tjenesten. 31,6 prosent svarte saken fortsatt var uavklart på tidspunktet de besvarte undersøkelsen, omtrent en uke etter de hadde kontaktet tjenesten. 20,1 svarte at problemet ikke ble løst.

- Skrikende behov

77 prosent fikk et svært godt inntrykk av tjenestens medarbeidere, 85,2 prosent sa de ville anbefale andre å ta kontakt med Slettmeg.no om de opplever krenkelser på nett.

- Vi ser at det dessverre er et skrikende behov for tjenesten, sier Paarup Michelsen.

Hvorvidt den opparbeidede kompetansen forblir hos Slettmeg etter flyttingen til Norsis, gjenstår å se.

Noen av sakene i november:

  • En 25 år gammel jente kom over sine private bilder fra Facebook på et utenlandsk pornografisk nettsted hvor det ble etterlyst nakenbilder av henne. Slettmeg.no fikk satt henne i kontakt med administrator av nettstedet, som fjernet diskusjonstråden.
  • En 22 år gammel jente fant en falsk profil på seg selv med bikinibilder som var lagt ut på nettstedet Hi5.com. Nettstedet besvarte ikke hennes forespørsler om sletting. Slettmeg.no kontaktet da nettstedet med en purremail på vegne av jenta. Nettstedet reagerte da og slettet profilen.
  • En dame på over 70 år hadde profiler på flere datingsider i håp om å møte kjærligheten. Nå følte hun at hun var for gammel for nettdating og ønsket hjelp med å slette de forskjellige profilene.
  • Et utested i Bergen la ut et flere timer langt opptak av dansegulvet en lørdagskveld. Slettmeg.no mottok flere henvendelser fra gjester på utestedet som ønsket dette fjernet.
  • En tidligere ansatt hos et firma stod fortsatt oppført som kontaktperson og ønsket ikke lenger å motta henvendelser fra firmaets kunder.
  • En 14 år gammel gutt slet med bilder fra en gammel blogg. Bloggen var slettet, men bildene dukket opp på søkemotorer og også andre nettsider. Gutten fryktet at bildene skulle ligge ute til evig tid i hans navn og trengte bistand for å forsøke å få bort disse.