Scareware på New York Times

Scareware på New York Times

Avisen ble lurt til å annonsere for falsk sikkerhetsprogramvare.

I helga annonserte NYTimes.com for falsk antivirus, såkalt scareware som lurer penger fra folk ved å hevde det er virus på maskinen som de må betale for å bli kvitt, skriver Computerworld USA.

Etter å ha mottatt rundt 100 eposter fra bekymrede brukere, gikk avisen ut og advarte sine lesere mot svindelen. Ifølge avisa ville svindlerne publisere en legitim annonse for telefonselskapet Vonage.

Ble byttet

Men i løpet av helga byttet de den legitime annonsen med lureannonsen. Det førte til aggressive popups som påsto leserne var infisert av virus, med tips om at de kunne installere programmet Personal Antivirus. Personal Antivirus bombarderer ofrene sine med popup-reklamer helt til de enten punger ut eller klarer å fjerne programmet på egen hånd.

Da epostene begynte å strømme inn, fjernet NYT alle tredjeparts annonser i frykt for at det var snakk om en uautorisert annonse. Men talsperson Diane McNulty kunne mandag fortelle at annonsen har blitt autorisert gjennom selskapets annonseselgere.

- Over helga ble reklamen som viste seg byttet, slik at påtrengende beskjeder hevdet det var virus på leserens datamaskin, sier hun.

Ventet til helga

En av de som opplevde den ondsinnede reklamen, er teknologisjef Troy Davis. Han ble advart av antivirusprogrammet sitt om at det var ugler i mosen da han skulle lese en sak om Dubai. Etter litt etterforskning har han kommet frem til at annonsørene kan bruke iframe-koder for å snike inn saker og ting som ligger på andre servere og dermed er helt uten for NYTs kontroll.

Tilsynelatende ventet skurkene med å smette inn koden i iframen til helga, da de regnet med at NYTs it-stab var verre å kalle inn for å fikse problemet.

For omtrent et år siden skjedde noe lignende på MSN.no.

Les om: