Se opp for identitetstyver

Se opp for identitetstyver

Rundt 240.000 nordmenn har opplevd id-tyveri, ifølge en rapport fra Statens institutt for forbrukerforskning (SIFO).

Rapporten Identitetstyveri fra SIFO viser at mange nordmenn har blitt offer for id-tyveri, og opplevd at det er opprettet lån og kreditt eller kjøpt varer og tjenester i deres navn.

Mange føler deres gode navn og rykte har blitt skadet på grunn av misbruk av identiteten deres.

Rapporten er basert på en årlig undersøkelse i regi av SIFO. Årets undersøkelse ble gjennomført av TNS Gallup.

Er nordmenn naive?

Undersøkelsen antyder at nordmenn er altfor tillitsfulle og generelt dårlige til å beskytte personlige opplysninger.

It-tyveri er ubehagelig for de involverte, og det kan ta tid å få ryddet opp i rotet som følger. Ifølge rapporten er likevel økonomiske ubehageligheter mindre viktige enn følelsen av utrygghet man får etter å ha vært utsatt for id-tyveri.

Enkle grep er nok

Et kritisk blikk på deling av personopplysninger og enkle grep i hverdagen kan være nok til å slippe å ende opp som offer.

Små detaljer som å skjule inntasting av pinkode i butikken eller bruke en veske med ekstra lomme kan være nok.

I tillegg skal man være forsiktig med å dele for mye personlig informasjon i åpne fora, som for eksempel på sosiale nettsteder.

Mange er flinke til å beskytte seg

Hele 89 prosent av deltakerne i undersøkelsen opplyser at de sjelden eller aldri gir fra seg personlige opplysninger som fødsels- eller kontonummer over telefon.

Det er jo en god start, og en nesten like høy prosentandel (75 prosent) sier de pleier å logge seg av datamaskinen for å forhindre at andre kan få tilgang til private dokumenter.

Videre forteller 78 prosent at de pleier å skjule inntasting av pin-kode når de betaler varer med kort i butikken, og 70 prosent opplyser at de pleier å rive i stykker papirer med konto- og personopplysninger.

Ikke like imponerende er det når det gjelder fysisk sikkerhet, for bare 25 prosent sier at de har låst postkasse hjemme.

De yngste er verst

Rapporten viser også at de eldste vet best når det gjelder å beskytte personinformasjon som kan misbrukes av id-tyver.

Deltakere under 50 år gir nemlig oftere ut personopplysninger som fødsels- eller kontonummer over telefon enn de over 50.

I tillegg er ungdommen dårligere til å skjule inntasting av pinkoden når de betaler med bankkort i butikken, de makulerer sjeldent kontoutskrifter og annen informasjon på papir, og de logger seg sjeldent av pc-en.

Rapporten er tilgjengelig for nedlasting og hyggelesing fra SIFO.

Les om: