- Se opp for smishing og vishing

To nye sikkerhetstrusler bruker mobiltelefonen til å lure deg.

Publisert Sist oppdatert

I rekken av ishing-ord, legger nå smishing og vishing seg i samme listen som phishing befinner seg i. Sistnevnte er når skurker forsøker å lure deg til å oppgi brukernavn, passord, kontonummer og lignende over internett.

Målet med de to nye ishing-kameratene er det samme, men middelet er et annet. Innen smishing og vishing er det mobiltelefonen skurkene sikter seg inn på, i stedet for å bruke internett.

Over telefon

Smishing-angrep er når skurker sender deg en tekstmelding og vil fiske ut sensitiv informasjon. Meldingen i seg selv er ikke skadelig, men oppfordrer deg til å ringe bestemte telefonnumre, avslutte kontoer som ikke eksisterer eller svare på meldingen mot et løfte om billigere systemer.

Smishing-angrep kombineres erofte i kombinasjon med vishing-angrep (voice-phishing), hvor du altså oppfordres til å ringe et telefonnummer som besvares av et opptak eller en person som ber om kredittkortopplysninger, personopplysninger eller annen følsom informasjon.

Det er Trend Micro som melder om denne nye trenden.

Forsiktighet

– Hvis noen uventet kontakter deg via sms, e-post eller en telefonoppringning og ber deg oppgi følsom informasjon, skal du aldri svare, oppfordrer Rik Ferguson, sikkerhetsekspert hos Trend Micro, i en pressemelding.

Han har følgende generelle råd: Besvar ikke tekstmeldinger, klikk ikke på lenker, og svar aldri personen i den andre enden av linjen.

– Skriv derimot ned navnet på selskapet som de cyberkriminelle hevder å jobbe for, og ta kontakt med dem direkte. Ta vare på tekstmeldingen, den kan inneholde informasjon som kan være nyttig for selskapene som utnyttes av de cyberkriminelle, sier han.