Sjokolade for passord

Sjokolade for passord

En undersøkelse i England viste at en sjokolade og litt smisk var nok til å lure passordet fra databrukere.

Passord er den vanligste metoden for å beskytte digitalt innhold. Klarer ikke de ansatte å holde dem hemmelige kan det fort bety problemer for bedriften.

LES OGSÅ: Ti punkter for bedre it-sikkerhet

En undersøkelse utført av Infosecurity Europe viser at det er kan være svært så lett å lure brukerne til å oppgi passordene sine.

Undersøkelsen viste at over 60 prosent var villige til å oppgi passordet sitt for en sjokoladeplate og litt flørt.

It-proffer kom noe bedre ut enn vanlige kontorfunksjonærer, men også flere av dem oppga passordet sitt til forskerne.

Spørreskjemaet som ble brukt ba blant annet brukerne om å skrive ned passordet sitt, noe hele 44 prosent av kontorfunksjonærene gjorde. It-ansatte var noe flinkere, av dem var det bare 22 prosent som skrev ned passordet sitt.

Undersøkelsen viste også at nesten halvparten av alle brukerne bruker samme passord i jobbsammenheng som privat.

Det viste seg også at 29 prosent av dem hadde gitt passordet til andre, og at 39 prosent var villige til å gi fra seg passordet til ansatte i it-avdelingen på jobben.

En ny gjennomført av den norske studenten Øyvind Fredstie ved University of Otago i New Zealand, viser at det også er en god del som må til for å sikre norske virksomheter. I forbindelse med Fredsties undersøkelse skrev 13,5 prosent av de spurte ned passordet sitt.

Les hele saken hos TG Daily.

LES OGSÅ: Sikkerhetsteknologi er keiserens nye klær

LES OGSÅ: Elendig it-sikkerhet i Trygdeetaten

Les om:

Sikkerhet