Skandiabanken flyttet til nettkrasj

Skandiabanken flyttet til nettkrasj

Migrering fra eget datasenter til Logica sendte banken offline.

I et helt døgn forrige uke var Skandiabanken utilgjengelig for kundene. Det var i forbindelse med en av de siste overføringene fra egne datasentre til datasentre hos leverandøren Logica at noe gikk alvorlig galt.

En halv million kunder i Skandinavia ble rammet av databruddet. Banken er internettbasert, og driftsavbruddet rammet ikke bare nettbanken, men også hjemmeside og sentralbordet.

Alt gikk så bra

Skandiabanken har hatt en langsom migrering av sine systemer det siste året.

- Vi oppdaget at internettrafikken gikk ned og at enkelte av våre datasenter ikke lenger var tilgjengelig over nett. Derfra ble det et hektisk døgn for it-avdelingen, sier Pierre Strandelin, informasjonsdirektør i Skandiabanken til Computerworlds nyhetstjeneste

Feilsøking og gjenoppretting dro med seg femti personer på det mest hektiske. Den innledende feilen førte til en rad følgefeil og det tok nesten et døgn før hele infrastrukturen var på plass. Etter ei uke er det fortsatt ingen som helt vet hva som gikk galt. Men det oppsto da banken stengte et datasenter som skulle ha overført alle sine oppgaver til et annet.

Facebook-siden til banken ble i perioden den viktigste kommunikasjonskilden.

Avbruddsrutiner ble glemt

Avbruddet er det mest langvarige Skandiabanken har opplevd. En mulig feilkilde er at overføringen til Logica så langt har gått smertefritt. Det gjør at rutiner for ansvar og feilhåndtering ikke har vært på plass. Når det så går så til de grader rojalt ut i åkeren, var det ingen gode prosedyrer på plass for å dele ansvar og gjennomføre feilsøk og feilretting.

Logica vil ikke kommentere saken offentlig. Dette er den andre dårlige saken selskapet får i fanget etter at de i forrige uke mistet det store samarbeidsprosjektet for it mellom rikssykehusene og lokalsykehusene i Oslo-regionen.

Les mer: Stopper it-prosjekt til 160 millioner

Les om: