Slik avslører du nettsvindlerne

Forbrukerombudet med liste over svindelforsøk nordmenn blir utsatt for.

Publisert Sist oppdatert

Hver eneste dag får Forbrukerombudet henvendelser fra nordmenn som blir forsøkt svindlet på internett.

- En del av de som tar kontakt med oss håper inderlig at henvendelsene de har fått skal være sanne, mens andre skjønner straks at de blir forsøkt lurt og vil gjerne tipse oss om dette, sier Forbrukerombud Gry Nergård til Computerworld.

Toppen ble nådd for et par år siden.

- Vi ser heldigvis en nedgang i antall henvendelser nå i forhold til for et par år siden. Det er veldig positivt, og tyder på at folk er blitt mer bevisste på disse farene, sier Nergård.

Likevel er det fortsatt mange som går fem på. Det er stort sett de samme gamle svindelforsøkene som dukker opp igjen og igjen, men i ulike varianter.

Forbrukerombudet har derfor utarbeidet en liste over de vanligste svindelfellene som forsøker å lure nordmenn for penger.

Følg lenkene for å lese Forbrukerombudets grundige beskrivelser og se en rekke eksempler på svindelforsøk, og hvordan du kan unngå dem.

1. Pengebrev og lotterigevinster

”Du har vunnet millioner!” står det gjerne i en epost du har fått, fra et lotteri du aldri har hørt om før. For godt til å være sant, og temmelig banalt. Det samme er brev om at du har arvet millioner fra en ”rik onkel i Amerika”, men likevel fortsetter slike brev og meldinger å strømme inn til norske forbrukere, skriver Forbrukerombudet.

- Vi ser stadig oftere at eposter, sms-meldinger og brev om lotterigevinster, arv eller lignende er oversatt til god eller mindre god norsk, i et forsøk på å skape tillit hos mottakeren. Svar aldri på slike eller lignende henvendelser hvor du loves rikelig belønning ”bare” for å være behjelpelig med å gi fra deg bankkontonummeret ditt, sier Lars Grøndal, fagleder i Forbrukerombudet.

2. Kredittkortsvindel og ”phishing”

Phishing, eller nettfiske, går ut på å lure deg til å oppgi brukernavn, passord, personnummer, kredittkortnummer eller annen personlig informasjon.

Svindlerne gjør dette blant annet ved å sende deg epost som ser ut som den kommer fra banken din eller et annet nettsted hvor du har registrert betalingsinformasjon. På grunn av for eksempel dataproblemer ber de deg om å oppgi denne informasjonen på nytt.

- Husk på at ingen av dem du har et kundeforhold til noensinne vil finne på å sende deg epost hvor de spør etter brukernavnet og passordet ditt, sier Grøndal.

3. Nettauksjoner

Vær på vakt mot svindlere som bruker populære nettauksjoner og digitale markedsplasser som Ebay.com, Qxl.no eller Finn.no.

Den mest åpenbare svindelfellen her er folk som forsøker å få deg til å betale på forskudd, for en vare som ikke finnes.

- Man kan også bli kontaktet av personer fra utlandet som sier de vil kjøpe en vare du har lagt ut for salg, og vil betale via sjekk eller andre usikre betalingsmidler, sier Grøndal.

4. Falske nettbutikker

Noen svindlere oppretter falske nettbutikker der de angivelig selger populære varer, men når du har bestilt og forskuddsbetalt får du aldri varen levert.

Slike falske nettbutikker ser ofte relativt profesjonelle ut og bruker gjerne kjente logoer, som for eksempel VISA og Paypal, for å gi et inntrykk av å være en seriøs nettbutikk. Ofte oppgis det imidlertid ingen eller dårlig kontaktinformasjon på nettsiden.

- Vær generelt kritisk til å betale varer på forskudd, og bruk uansett kredittkort eller betalingskort når du handler på nettet. Da kan du ha rett etter kredittkjøpsloven § 8 til å få refundert pengene fra banken dersom varen ikke blir levert, forteller Grøndal.