Slik lærer du nyansatte sikkerhet

Slik lærer du nyansatte sikkerhet

Den kommende generasjonen it-ansatte gidder ikke lese bøker om sikkerhet.

Du kan løse mange sikkerhetsproblemer med teknologi, men langt fra alt. Det svake leddet er ofte personen som trykker på tastaturet.

I fremtiden er det ikke sikkerhetsbøker og lange dokumenter med regelverk som gjelder for nye ansatte. Den kommende generasjonen ansatte, ofte kalt «teknogenerasjonen», har ikke tålmodigheten. Og det er ikke alltid det er anledning til å kjøre workshops.

- Den nye generasjonen ansatte kan gjøre mange ting på én gang. De kan gjøre lekser mens de prater med moren sin og samtidig chatter med venner, for eksempel. De er veldig, veldig, veldig gode på multitasking, og kommer ikke til å lese en bok om informasjonsteknologi og sikkerhet, sier Sissel Thomassen fra Infosecuregroup.

På Norsk informasjonssikkerhetsforums høstkonferanse fortalte hun om hvordan man kan få frem budskapet til disse multitaskerne. Tre stikkord er dynamikk, interaksjon og multimedia.

- Du kan for eksempel lage en video, der sjefen i bedriften snakker om sikkerhet, sier hun.

Gjentakelse i flere kanaler

Men det er visse krav, også til slike videoer, for å sikre at folk oppfatter budskapet.

- Det må være kort og konsist med ukomplisert språk. Gjør det litt moro, og prøve å bruke deres eget språk. Tenk markedsføring, sier hun, og mener 3-5 minutter bør være maksimal lengde.

Andre måter å få frem budskap på kan være plakater med korte budskap teipet opp på kaffemaskinen eller bedriftskalendere med sikkerhetsbudskap for den saks skyld.

Men det hjelper ikke med én video, mener Thomassen. Gjentakelse, gjentakelse, gjentakelse. I flere kanaler, altså for eksempel kombinasjon av plakat på kaffemaskin, video og en slags interaktiv sikkerhetsquiz på intranettet.

- Det bør gjøres hvert år eller halvår. Og budskapet bør ikke være det samme, det må oppdateres i henhold til truslene som foreligger, sier hun.

En sikkerhetsquiz er også en fin måte å få et overblikk over hvordan sikkerhetsnivået blant bedriftens ansatte ligger an, om du husker å dra ut statistikk fra det.

Oppdeling

Sikkerhetstreningen bør også deles opp, slik at de flinkeste slipper å lære det grunnleggende. Eller at de som sitter på kontor får forskjellig budskap fra de som er ute i felten.

Nettopp disse interaktive quizene kan brukes for å finne ut hvem som trenger hvilken trening.

Men alt dette hjelper ikke om ikke ledelsen spiller på lag. Det er viktig med forankring i ledelsen fra starten av for å få slike sikkerhetskampanjer til å gå.

- Men det koster litt med slik videoproduksjon, og det er sikkert greit for selskaper som Statoilhydro – hva med småselskaper, hvordan skal vi få det til?, spørres det fra salen.

- Du kan for eksempel ha et dokument med bilde og en liten kunngjøring, eller ha en kort kunngjøring via lyd. Men dere kan også gå flere småselskaper sammen om å lage en video, foreslår Thomassen.

Slik oppsummerer hun sine hovedpunkter: Få forankring i ledelsen, forsikre deg om vedvarende oppmerksomhet, øk underholdningsfaktoren, øk interaksjonen, øk hyppigheten, responder kjapt på hendelser, vie mer oppmerksomhet til de unge ansatte og juster tiltak til å passe grupper av ansatte.

Til slutt et tilfeldig funnet videoeksempel fra Youtube.

Les om: