Slik unngår du å få sparken

Slik unngår du å få sparken

Du bør være svært forsiktig med hva du sier på nettsamfunn.

Syv prosent av alle bedrifter har gitt ansatte sparken etter bruk av sosiale medier, ifølge en ny rapport fra epostsikkerhet- firmaet Proofpoint.

20 prosent har også refset ansatte for deres bruk av nettsteder som Facebook og Twitter, og ofte er det bekymring over sikkerhetsfaktorer og bedriftens rykte som får sjefene til å gripe inn.

Om du vil unngå faren for refs og avskjedigelse har Computerworlds nyhetstjeneste listet opp seks tabber du bør unngå på nett.

1. Negative kommentarer om bedriften eller kollegaer

Selv om dette virker åpenbart er det ikke gitt for alle. Mange føler behov for å lette på trykket til familie og venner etter konflikter med kollegaer og sjefer, i en feilaktig tro om at de har en lukket profil. Etter oppdateringer av de sosiale nettverkene er det av og til nødvendig å stille inn privatiseringsnivået på nytt, noe det kan være lett å glemme.

Det finnes også tilfeller hvor Facebook-brukere har fått sparken etter å henge ut sjefen på nett - uten å tenke på at vedkommende er lagt til som venn.

Tom Eston, leder for nettstedet socialmediasecurity.com, råder dermed både til å gjøre profilen privat og til å holde tyst om jobbrelaterte uenigheter.

- Folk er nødt til å ta større ansvar for hva de poster på nettet, sier han.

2. Å forsvare sjefen i nettdiskusjoner

Dette høres i utgangspunktet ut som en akseptabel ting å gjøre, men med mindre du er pr-ekspert for firmaet er det fort gjort å komme med feilinformasjon eller skade bedriftens rykte. Nettverksbedriften Cisco har faktisk en eksplisitt policy mot denne typen "forsvar", og selv om selskapets sikkerhetssjef, Christopher Burgess, forstår at folk vil støtte en arbeidsgiver de er fornøyde med, fraråder han denne typen forsvar.

- Man får ikke gjort det skikkelig på 140 tegn på Twitter. Vi har sagt ifra til folk at det er PR-avdelingens ansvar, påpeker han.

3. Diskusjoner av private eller sikkerhetsrelaterte saker i bedriften

Om man hører rykter om nyansettelser eller potensielle nedskjæringer i bedriften, er det best å holde det unna nettet. For selv om man tror informasjonen kun når fortrolige aner man aldri hvordan den kan spre seg videre. Posting av slike rykter kan dermed være jevngodt med å sende ut en pressemelding, mener Eston.

- Selv om man skriver på generell basis burde informasjon som kan være konfidensiell for bedriften aldri diskuteres slik.

4. Skjule identiteten og utgi seg for å være en annen

Burgess forteller Cisco også har regler mot å skjule identiteten på nett.

- Vår policy sier det er uakseptabelt å bruke et alias på nett, sier han.

- Ansatte skal alltid fra starten av vise hvordan de er tilknyttet firmaet.

5. Gi for mye informasjon om privatlivet

Eston har opplevd at folk mister jobben eller ikke blir ansatt etter å ha oppgitt for mye informasjon på nettet. Tidligere jobbet han i en bank som kom over en lite tillitsvekkende informasjonsbit da de utførte bakgrunnssjekk på en jobbkandidat.

- Kandidaten twitret om hvordan hun håpet å slippe gjennom en narkotest, og på profilbildet hennes på Twitter var hun avbildet mens hun røkte en joint, forteller han.

6. Legge ut tvilsomme bilder

Et av de mest kjente eksemplene på hvor dumt dette kan være, er Patriots cheerleader Caitlyn Davis, som ble kjent som nynazist og sparket fra laget etter offentliggjøring av kompromitterende Facebookbilder. Et bilde viste henne med en sprittusj, ved siden av en bevisstløs mann med overkroppen dekket av tegninger og hakekors.

Selv om få legger ut så kompromitterende bilder er det likevel lurt å holde seg unna bilder som kan virke for drøye eller tolkes feil, og som kan gi sjefen din en negativ oppfatning av deg. Neste gang du legger ut noe på sosiale nettsteder bør du rett og slett spørre deg selv om det er noe hvem som helst kunne tåle å se.

Les også kommentar:

Gir Facebook mening i bedrifter?

Les om:

Sikkerhet