Styr unna disse Facebook-fellene

Styr unna disse Facebook-fellene

Bedrifter bør benytte sosiale medier, men disse fallgruvene må unngås.

Facebook, LinkedIn, Twitter – alle steder som spiller en rolle i jobb og for bedriftene. Her kommuniseres det med kunder, partnere og interesserte. Det drives merkevarebygging. Og hele verden er innenfor rekkevidde for informasjon fra bedriften.

Bedriftene bør imidlertid ikke gå i fella og tro at en sosial mediestrategi kun handler om ”liker”, ”bli venner med”, få følgere, eller ”digge” et nytt påfunn. Det er også mer enn å gå på limpinnen og kjøpe en "profesjonelt oppsatt" Facebook-side for flere hundre kroner i måneden. Feil brukt kan sosiale media brukes til å ødelegge omdømme, publisere sensitiv informasjon eller utfordre til søksmål.

I samarbeid med Computerworlds nyhetstjeneste har vi følgende fem feller du bør unngå:

5. Mobile app-er

Sosiale media og mobile enheter henger sammen som skjorteflak og buksebak. Spesielt med smarttelefoner laster medarbeiderne ned app-er. Det spiller ingen rolle hvem som plukker opp regninga for enhet eller abonnement. Det blir gjort, fordi det er det ”smart” handler om.

Det som er lite smart er at mange er helt bevisstløse når det kommer til hva som lastes ned. App-er som ber om tilgang til alt i smarttelefonen, inkludert hvor du er eller hvem som er i samme område, eller den kan sende all informasjon den finner om deg og dem du kjenner til en tredjepart. Slik blir app blir en perfekt spionasjeenhet. Og det er før man bare nevner at det er en ny kilde til skadevare. Eller søppelpost. Allerede i mars måtte Google fjerne over seksti app-er fra Android Market. Med snart 300 000 app-er og det største mobil-os i verden er man bare ved starten av hvilke skadevareomfang som vil komme.

4. Sosial manipulering

Sosiale media er sosiale arenaer. Der medmennesker er sosiale, er noen flinkere enn andre. Og noen bruker det som en arena til å utnytte medmennesker. Det er ikke alltid klart hva som er den største sikkerhetstrusselen av manipulering og skadevare. Men om man møter sosiale medier med et åpent sinn, er det høl i hue å ikke tenke sikkerhet.

Den største utfordringen er at sosiale medier handler om å dele av seg. Den som deler, får mer å dele. Den som deler mest, er en sosial vinner. Siden det er få regler, kan deltakerne dele mer enn de bør. Spesielt siden den antatte tilliten til de andre i det sosiale nettverket kan bli farefull høy. Så din nye LinkedIn-kontakt fra konferansen kan sikkert få låne passordet til bedriftsnettverket lite grann. Kontakten har jobbet med slik superhemmelige prosjekter før, og han var hyggelig og ga et solid faglig inntrykk.

3. Plattformtruslene

Har man ondt i et sosialt sinn, kan man også hoppe over omveien og utnytte mulighetene i selve de sosiale nettverkene. Annonser i Facebook, eller som ”finansiering” av en gratis mobil-app, kan inneholder skadevare.

Forkortete nettlenker i Twitter er en vanlig måte å omgå 140-tegn-grensen. Men da kan man bli sendt til web-steder med skadevare. Google-tjenesten bit.ly gir delvis vern, men er ikke voldsomt utbredt. Twitter er også en veldig enkel måte å dele en slik lenke til noen tusen i en fei.

2. Dine medarbeidere

Du har verdens beste medarbeidere, men å feile er menneskelig. Så det feilvurderes, gjøres feil eller rasjonaliteten fordamper når humøret er dårlig.

Det er klart det faller en og annen uheldig kommentar på jobben. Det hører med. Men følgene kan bli katastrofale når samme kommentar til samme person eller situasjon kommer som et kvitter eller statusoppdatering. Stikkord: Drittunge-kommentaren fra Terje Pedersen i Warner Norge til Even S Roland. Roland påpekte en åpenbar svakhet i musikkbransjen og deres tilnærming til Internett. Pedersen fikk pepper og måtte gå en ydmykende Canossa-gang og be om unnskyldning. Selv om det bare gjaldt kommentaren, hadde også bransjen fått seg en nesestyver.

Den siste uka gjorde også redaktøren i Journalisten tabben å offentliggjøre navnet til en som var under etterforsking for alvorlige lovbrudd.

Dette var tabber av lederne i hver sin bransje. Hvilken skade kan en misfornøyd medarbeider med lite å tape finne på?

1. Ingen retningslinjer for sosiale medier

Du kan unngå kaos og problemer. Riktig brukt er sosiale medier med engasjerte medarbeidere gull verdt. Men bakgrunn, mål og avgrensinger bør på plass. Selv om det ikke finnes én rett måte å bruke sosiale nettverk på, bør man være klar over hva som er ok og hva som ikke er akseptabelt før man sender medarbeiderne i den sosiale grøften. Å tildele ansvar for den sosiale media-aktiviteten kan være en apekatt eller en mulighet for den som brenner for saken. Men at noen har ansvar er sjelden dumt

En side er selvsagt hvordan bedriften framstår og hvem som skal ta seg av representasjonen. En annen side er hva dine medarbeidere gjør i sine egen sider. Man kan ikke kontrollere fritiden til folk, men det bør være ok å minne om at ikke alle i de sosiale mediene ser skillet like klart som leder og medarbeider.

Les mer: Du blir mer og mer sosial på jobben

Les om: