Symantec forbi Google

Symantec forbi Google

Symantec sikrer seg ledelsen på fjerndriftet sikkerhet når de kjøper Messagelabs for 4,2 milliarder kroner.

Det amerikanske sikkerhetsselskapet Symantec betaler 695 millioner dollar, over 4,2 milliarder kroner, for Messagelabs, en britisk leverandør av spam-løsninger og trafikkfiltrering på internett.

Messagelabs tilbyr sine tjenester som et månedlig abonnement. All administrasjon av epost og webtrafikk overlates til selskapet, og krever ingen installasjon av utstyr hos kundene.

I nettskyen

Filtreringen foregår i selskapets 14 datasentre spredt over hele verden, en type tjenester som er blitt kjent som ”software-as-a-service” eller cloud computing. Messagelabs kan også dirigere mistenkelig nettrafikk gjennom selskapets filtre og blokkere potensielt farlige nettsider, i tillegg til å scanne lynmeldinger.

- Våre muligheter til å vokse raskt innen software-as-a-service-markedet har økt kraftig etter kjøpet av Messagelabs, sier Symantec-sjefen John Thompson.

Større enn Google

Messagelabs har 29,7 prosent av det såkalte ”hosted security”-markedet. Google, som eier Postini, har 18,7 prosent og Microsoft har 8,7 prosent, ifølge Symantec. Før oppkjøpet hadde Symantec en markedsandel på beskjedne 1,1 prosent.

Messagelabs-tjenestene vil bli integrert inn i Symantec Protection Network, nettbasert backup, datagjenoppretting og fjernaksess, som ble lansert for smb-markedet i april 2007. Symantec vil plassere sitt Protection Network i Messagelabs' datasentre.

Les om: