Talkmore får personvern-bot

Ga ikke beskjed om misbruk, og må betale 150.000 kroner for brudd på personopplysningsloven.

Publisert Sist oppdatert

Teleoperatøren Talkmore, som er eid av Telenor, har fått en bot av Oslo politidistrikt på 150 000 kroner. Selskapets nettsteder ble brukt i et dataangrep i fjor sommer, da over 100.000 fødselsnummer, navn og adresser ble stjålet. Talkmore hadde ikke sikret sine sider i tilstrekkelig grad, og ga ikke beskjed til verken Datatilsynet eller kundene om misbruket.

Talkmore har godtatt boten, som så langt er den eneste straffereaksjonen mot operatørene i forbindelse med den omfattende id-tyverisaken.

LES OGSÅ: Tar opp sak mot Talkmore etter påtrykk

- Forskjellsbehandling

Talkmore mener de er blitt behandlet forskjellig fra andre selskaper som var involvert i saken.

- Vi synes boten er altfor høy. Det virker også som det er ulik praksis fra politiet i forhold til andre operatører, sier daglig leder Pål Barth Nilsen i Talkmore.

- Tenker du da på Tele 2?

- Ja, Tele 2 er en tilsvarende sak med manglende sikkerhetsrutiner, sier Nilsen, som ikke ønsker å kommentere de andre selskapene videre.

LES OGSÅ: Henlegger sak mot Tele 2

Selv om Talkmore mener boten er høy, har de besluttet å godta den for å bli ferdig med saken. Nilsen understreker at de ikke har fått noen reaksjon på at noe galt er skjedd med personene som ble offer for den dårlige sikkerheten på nettsidene.

Ga ikke beskjed

Talkmore er dømt i forhold til forskriftene 2-6, 2-11 og 2-14 til personopplysningsloven, som Datatilsynet anmeldte for.

- Det dreier seg først og fremst om meldeplikt til Datatilsynet og de involverte parter, altså det som skjedde etter selve dataangrepet, sier politiadvokat Christian Stenberg ved finans- og miljøseksjonen ved Oslo politidistrikt.

LES OGSÅ: Også Telenordic rammet av id-tyveri

Oslopolitiet har vært i kontakt med Kripos, som har etterforsket tilsvarende sak, med fokus på Tele 2 og de som utførte angrepet. Saken mot Tele 2 ble henlagt.

Seiret til slutt

Oslo politidistrikt har ikke sett på om andre teleoperatører har begått lovbrudd, og dermed kun forholdt seg til Datatilsynets anmeldelse av Talkmore. Tilsynet brukte lang tid på å komme frem til den anmeldelsen, fordi det er vanskelig å påvise grov uaktsomhet i forhold til personopplysningsloven.

LES OGSÅ: Datatilsynet anmelder Talkmore

- Vi er veldig tilfreds med at politiet tok opp denne saken på nytt, og at det endte med et forelegg, sier informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.

Han mener politiet sender et viktig signal når de prioriterer id-tyverisaker som en ny type kriminalitet, og at de som unnlater å varsle tilsynet blir straffet for det.

- Det er viktig at vi som tilsynsmyndighet får beskjed når misbruk skjer, slik at vi kan komme med tiltak. Vi er glad for at Talkmore har akseptert boten, det viser at selskapet har innsett at de gjorde en feil, sier Skåra.