Taper kunder på Bankid

Hver tredje nettkunde avbryter kjøpet på grunn av Java og Bankid. Det forteller Yngve Larsen i Mystore.no.

Publisert Sist oppdatert

- Hele 34 prosent av alle som prøver å betale med kredittkort i nettbutikk får problemer og avbryter handelen, sier Yngve Larsen, styreleder i E-handel Norge og daglig leder og gründer i Mystore.no.

Det er en økning på seks prosent siden nyttår, og Larsen tror mye skyldes Bankid-løsningen og ikke minst Java-problemene som har herjet verden i det siste.

Når en betaler med kredittkort på nett bruker en felles sikkerhetsstandard, 3-D Secure. Det er denne standarden som foretrekkes av VISA og Mastercard for å verifisere identitet ved betaling på nett. I Norge gjøres dette med Bankid, til forergelse for mange aktører på nett.

Færre gjennomfører e-handel

Mystore.no driver den tekniske løsningen for rundt tusen nettbutikker, og kan lett følge med på hvor mange transaksjoner som mislykkes hver dag. Larsen opplyser at problemet ser ut til å være økende.

- Jo mer media skriver om Java, desto flere avinstallerer. Det betyr at færre handler på nett fordi man må betale med kredittkort, sier Larsen.

Han legger til at mange følger anbefalingen om å bruke en dedikert nettleser for nettbank, noe som er en god ide som øker sikkerheten. Dessverre bruker de færreste den samme nettleseren for nettshopping.

Bankene ser på sin side ikke konsekvensene av utfordringene med Java og Bankid i forbindelse med handel på nett, for det er jo ikke de som taper pengene. De få heller ingen informasjon om avbrutte nettkjøp.

Teknologien er for dårlig

Larsen finner støtte hos betalingsleverandøren Dibs, og norgessjef Henrik Begby Andersen sier at det er tydelig at Bankid ikke fungerer godt nok for veldig mange kunder og kremmere på nett.

- Utgangspunktet med 3-D Secure er bra, men det som faller uheldig ut er den norske versjonen med Bankid som er basert på utdatert Java-teknologi, sier Andersen.

Når Bankid i tillegg krever engangskode med kodebrikke fra brukerne som ikke er Telenor-kunder, gjør det at konverteringsraten for norske nettshoppere er langt lavere enn ellers i Skandinavia.

- Bankid på mobil og apps hjelper noe, men det er fortsatt for dårlig ettersom bruker må ha simkort fra Telenor, påpeker Andersen.

Han regner også med at nettbutikker kan gå glipp av så mye som 15 til 20 prosent i omsetning på grunn av norsk avhengighet på Java og kodebrikke. Da er det faktisk snakk om en god slump kroner og øre i tapt fortjeneste. Og det er nettbutikkene som taper.

Spesielt går det ut over impuls- og småhandel. Impulshandel ligger i ordet, og blir det for vanskelig eller innviklet, så forsvinner impulsen, kunden gir raskt opp og dropper like godt hele kjøpet.

Situasjonen er på den annen side litt anderledes for store og planlagt transaksjoner, når kunden ofte sitter klar med betalingskort, kodebrikke, mobil og Java på maskinen.

Nettbutikker kan riktignok søke om fritak fra 3-D Secure, og dermed Bankid, men koster og de påtar seg en større risiko.

- Da skiftes risikoen fra bankene til nettbutikkene. Det er risikabelt, og kan fort bli dyrt, påpeker Andersen.

Bankid: - Forstår frustrasjonen

Andersen kan fortelle at Dibs ofte tar opp saken i møte med Bankid, men føler det går ganske sent.

- Vi prøver å pushe på Bankid fra vår side, men de har jo mange som skal tilfredsstilles, fra Altinn til netthandel, sier Andersen.

Men det begynner å haste, etter hvert som stadig flere dropper Java og etter som kodebrikke er gammeldags og unødvendig tungvindt.

Andersen vil også gjøre det tydelig at Dibs slett ikke har noe i mot hverken 3-D Secure eller Bankid, for begge innebærer en sikkerhet for handel på nett - både for kunder og aktører.

- Det vi sier er at teknologien er utdatert, og at det har store konsekvenser. Vi trenger en annen teknologi enn det Bankid tilbyr i dag, avslutter Andersen.

Hege Steinsland, kommunikasjonssjef i Bankid Norge, forstår at nettbutikker kan bli frustrert over at kjøp avbrytes blant annet på grunn av mangel på støtte for smartmobil og nettbrett, og forteller at selskapet jobber med å utvide og forbedre tilbudet, både med Bankid-apper og Bankid på mobil.

Det er særlig Bankid på mobil som skal løse mange av utfordringene, fordi løsningen kan brukes fra alle enheter, mener Steinsland, og utdyper:

- Bankid på mobil passer godt til e-handel fordi du alltid har med deg mobilen, og dermed har du alt du trenger for å gjøre en sikker betaling når som helst, fra alle enheter. Du slipper kodebrikke og skrapekort, som man ikke alltid har med og som kan gjøre at du må utsette handelen, sier Steinsland.

Bruk mobilen

Bankid på mobil har økt veldig i 2012, med over 80.000 nye brukere. Tjenesten som lenge bare var tilgjengelig for Telenor-konsernets kunder, utvides nå endelig også til andre selskaper.

Nylig har Tele2, Onecall, Mycall og Network Norway meldt at de skal tilby Bankid på mobil før sommeren, og Netcom har også sagt de vil lansere.

- Vi er glade for at store operatører som Tele2, Mycall, onecall og Network Norway med 1,2 millioner kunder vil tilby Bankid på mobil. Telenor gikk foran og utviklet løsningen sammen med bankene, og det er en gledelig utvikling når snart alle som vil ha, kan få, påpeker Steinsland..

Årsaken til at Bankid på mobil ikke er mer utbredt for øyeblikket er at teknologien krever et spesielt SIM-kort hvor Bankid- hemmelighetene lagres. Det krever derfor en investering fra operatørene om de vil være med på laget.

- Et annet hinder er at man må bestille det selv i nettbanken. Det tar bare noen minutter, og jeg anbefaler alle å gjøre det. Du bestiller en gang, og deretter har du en fleksibel og brikkefri Bankid til netthandel og pålogging fra alle enheter, legger Steinsland til.

Når det gjelder Java-versjonen av Bankid så brukes den fortsatt av de fleste. På tross av java-sårbarheter tidlig i januar, var det faktisk en økning i bruken av Bankid med Java sammenlignet med måneden før, ifølge Steinsland.

Bankid på mobil økte som nevnt også i samme periode, men løsningen har forsatt få brukere og lav brukshyppighet sammenlignet med Java-versjonen. Men det bør endre seg etter hvert som flere mobiloperatører blir med i dansen.

Da blir det kanskje også bedre tider for netthandel og impulskjøp.