Ti ting vi hater med Apple

Ti ting vi hater med Apple

Apple er så hemmelighetsfulle at det grenser til paranoia, og selskapets nesegruse beundrere kan være fantastisk irriterende. Og det er mer...

Selskapet tidligere kjent som Apple Computer, nå Apple, Inc, er unikt på flere måter. Men selv folk som elsker selskapet lar seg i blant drive til vanvidd av det. Apple lager (ofte) flotte produkter, men er så hemmelighetsfulle at det grenser til paranoia, og selskapets nesegruse beundrere kan være fantastisk irriterende.

Selvfølgelig har det sin pris også å være dyrker av alt som kommer fra Apple. Man må tåle uendelig mye pepper fra "den andre leiren" , men er det virkelig nødvendig å bære disse lidelsene som om det skulle være en slags fortjenstemedalje?

To erfarne Mac-brukere i redaksjonen i PCworld.com (Narasu Rebbapragada og Alan Stafford) står bak denne lista. De har båret på mye gjennom årene og ser fram til å lette sine skuldre. Derfor denne uhøytidelige hatlista.

(Saken har skapt debatt i amerikanske PC World som har laget den)

Velbekomme!

1: Hallo? Ytringsfrihet?

OK, kanskje er du ikke noen Apple-fan. Uansett er dette kanskje ikke øverst på din hatliste. Men vi som skriver dette er journalister.

I desember 2004 gikk Apple til sak mot nettstedene Appleinsider, O'Grady's PowerPage og Think Secret Web. Disse la ut informasjon som Apple hadde utvekslet med folk utenfor selskapet under avtaler om taushetsplikt.

Når det gjaldt O'Grady, var nyheten noen detaljer om Firewire-grensesnittet i Garageband. O'Gradys egen kommentar sier alt: "yawn".

Apple presset nettstedene til å oppgi sine kilder. De la til og med press på nettstedenes internettleverandører. Apple tapte til slutt saken, heldigvis. I mai 2006 avgjorde en domstol i California at nettjournalister har de samme grunnlovsfestede rettighetene som andre journalister. Apple ble etter hvert dømt til å betale saksomkostningene på 700 000 dollar.

2. Mer hemmelige enn PST

- Vi kommenterer aldri fremtidige produkter.

Enhver journalist som har prøvd å få noe lettere uformelt ut om Apples produkter kjenner denne frasen bedre enn innholdet på sin Ipod.

Å få noe som helst ut av Apple om noe som helst er nærmest nytteløst, enten det omhandler nye produkter eller mer politisk stoff som kontroversen rundt Itunes og Forbrukerrådet her hjemme. Det vil si, med mindre Apple selv har regien og har fått lov til å snakke.

Hvis vi ringer dem, er den eneste verdien som regel å vise leserne at vi faktisk har gjort det, for å få "ingen kommentar".

Dette er en bevisst og gjennomført markedsføringsstrategi. Og den virker. For når Apples lepper (rettere sagt kjeften til Steve Jobs) har sittet tett sammensydd lenge nok, lytter en hel verden i åndeløs spenning når produktene endelig lanseres. All verdens "egentlig" kritiske presse forvandles på et blunk til servile løpegutter for budskapet til guru Jobs.

Det er interessant å merke seg at Microsoft har stikk motsatt strategi. De prater produktene i hjel, og det lenge før de kommer. Men det funker jo brukbart, det også?

3. Skylder på andre

Da Apple leverte en drøss med Ipoder fulle av orm i fjor, kom det alt annet enn en uforbeholden unnskyldning. I stedet svingte Apple øksen mot Microsoft:

"Som dere sikkert forstår er vi opprørte for at ikke Windows er bedre rustet mot slike virus, og enda mer opprørte overfor oss selv for at vi ikke oppdaget dette".

Men dette gikk ikke videre godt hjem hos sikkerhetsekspertene. Kunne ikke Apple bare først som sist ha lagt seg flate og sagt unnskyld til alle som var så uheldige å kjøpe en ferdig smittet Ipod?

Gå til punkt 4 til 7

Sikkerhet