Truer Facebook, Norge følger med

Truer Facebook, Norge følger med

Canada mener Facebook bryter loven, og Datatilsynet følger interessert med på saken.

Facebook lagrer brukerinformasjon i all evighet, selv om brukere sletter kontoen sin.

Et brudd på kanadisk lov, konkluderer Canadas personvernskommisjon i en ny rapport.

- Kanadisk lov pålegger organisasjoner til å kun holde på informasjon så lenge det trengs til det tiltenkte formålet, sier personvernskommissær Jennifer Stoddart til nyhetsbyrået AFP.

- Forvirrende vilkår

I tillegg får det sosiale nettverket på pukkelen for å gi «forvirrende og ukomplett informasjon» til sine brukere i rapporten Stoddart la frem på en pressekonferanse i Ottawa.

Facebook oppfordres i rapporten til å gjøre vilkårene mer gjennomsiktig for brukerne.

På et tredje punkt kritiseres Facebook for å gjøre personlig informasjon tilgjengelig for de rundt 950.000 applikasjonsutviklerne i 180 land, som for eksempel tilgjengeliggjør spill for nettstedet.

Har tro på løsning

Facebooks personvernssjef Chris Kelly sier til AFP at de jobber med kommisjonen for å løse problemene.

- Alt i alt leter vi etter praktiske løsninger som kan operere på skala og respektere faktumet at folk ønsker å dele, ikke gjemme. Vi fortsetter vår dialog og har enhver tiltro til at vi vil komme frem til akseptable løsninger. Jeg tror bekymringene lar seg løse, sier han.

Stoddart sier hun vil følge opp Facebooks fremgang om 30 dager. Dermed kan man Ifølge kanadisk lov ta saken til retten. Mer enn en tredjedel av Canadas befolkning bruker det sosiale nettverket; i alt 12 millioner mennesker.

- Interessant

Datatilsynet i Norge, ved informasjonsrådgiver Eva Maria Felde, sier tilsynet i henhold til det norske lovverket ikke kan handle på samme måte, ettersom Facebook opererer under loven til en amerikansk stat.

- Men vi synes det er interessant at Canada har kommet frem til en slik konklusjon, og vil følge med på saken. Vi vet også at det danske datatilsynet har sendt et brev med en rekke spørsmål til Facebook, og dette er sånne ting vi er interessert i å følge med på, sier hun til Computerworld.

- Vårt tips er at brukerne tenker seg litt om før de publiserer ting på slike nettsteder.