Vil avlive myter om Facebook

Vil avlive myter om Facebook

Mener nettsamfunnet er sikkert, brukervennlig og ivaretar personvernet.

INTERVJUET: Vi fortelles at overgripere og identitetstyver kaster seg over Facebook, som ikke bryr seg så mye om personvern. Eller?

Richard Allan er direktør for policy i Facebook i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika), og forsvarer gjerne Facebooks forhold til personvern.

- Vi jobber mye med å sikre brukerne og at de skal være trygge i sin samhandling på Facebook. Som i andre sosiale sammenhenger vil jeg vite hvem jeg snakker med og at vedkommende er den de utgjør seg for å være. Det er lett å finne seg en rolle å spille, men også ofte lett å avsløre det. De fleste vi forholder oss til har en uttrykt identitet, ikke en som er utstedt av myndigheter. I det virkelige liv presenterer vi oss for hverandre, og det er det samme vi gjør på nett. Men mens det tidligere var et en-til-en-forhold er det mer en-til-mange og interaktivt på en annen måte i sosiale medier.

Allan peker på at Facebook har egne innstillinger for brukere under 18 år. Om en yngre bruker velger å dele med "alle", blir det likevel begrenset til venner og venners venner.

Vanskelige innstillinger

- Facebook har fått mye kritikk for at det er for vanskelig for brukerne å finne ut av innstillingene, særlig for personvern?

- Det har vi tatt til oss og gjort endringer på. Jeg mener dagens løsning for å vise dine innstillinger er oversiktlig, men dette er noe vi hele tiden utvikler videre. Vi har blant annet utviklet guider for personvern. Vi har også egne skjemaer hvor brukerne kan be om sletting av bilder og annet som andre har lagt ut. Vi er overhode ikke interessert i at brukere skal være usikre eller ha problemer med å beskytte sitt privatliv. Tvert i mot ønsker vi tilbakemeldinger fra brukerne våre.

- Facebook er jo amerikansk. Er det amerikansk lov dere forholder dere til?

- I Europa er det Facebook Irland som står som juridisk eier, og vi forholder oss til den lovgivningen som følger av dette. Når det gjelder amerikanernes forhold til personvern, så er det deres holdning at ytringsfriheten står over personvern. I USA kan for eksempel ikke en bruker be om å få slettet et publisert bilde av seg selv uten videre.

- Onde tunger påstår at dere vet mer om folk enn østtyske Stasi en gang gjorde, og at dere er overvåkernes våte drøm?

- Jeg vil helst ikke kommentere en slik påstand direkte. Facebook tilbyr en tjeneste hvor brukerne kan legge ut mye informasjon om seg selv. Da er det viktig å gjøre det helt klart at det er du som eier dine data, ikke vi. Du kan laste ned alle data om deg selv på Facebook og gå igjennom det. Vi verken gir eller selger brukernes data videre.

- Men dere benytter jo brukernes data til blant annet å presentere mer eller mindre målrettede annonser til dem?

- Ja, og det er ingen hemmelighet. Vår forretningsmodell er basert på annonsering, og vi forsøker å presentere relevante annonser for brukerne ut fra hva de har lagt ut om sine interesser.

- Hvorfor får jeg da stadig vekk annonser for dating-tjenester, selv om jeg har oppgitt å være i et forhold?

- Det viser vel at vi ikke har helt nøyaktige algoritmer for dette, sier Allan med en latter.

Borte for alltid

- Det er umulig å slette seg fra Facebook?

- Det er en myte. Vi har en egen side for deaktivering, sletting og arkivering. Det siste er særlig aktuelt ved dødsfall. Vi har fått mye spørsmål om hvordan profiler skal håndteres når brukeren går bort. Mange pårørende vil gjerne ha profilen liggende som et minne, og det lar vi dem gjøre. Vi kaller det "memorizing" og det er tilgjengelig for familie og venner. For å benytte dette, har vi et eget skjema tilgjengelig. Dessverre trenger vi bevis fordi dette er blitt forsøkt misbrukt.

- Vil pårørende heller slette kontoen, kan de gjøre det. Og du kan selvfølgelig slette din egen. Men sletter du profilen og datene, så er de borte for alltid. Det vil ikke være mulig å angre.

- Dere er ellers ikke kjent for sikkerheten?

- Vi har jobbet mye med å forbedre sikkerheten. Sikkerhetssenteret gir deg hjelp steg for steg om noe har skjedd. Der får du også informasjon om hvordan du best sikrer deg. Jeg vil peke på ett nytt grep det går an å ta, og det er å bruke HTTPS, altså en kryptert forbindelse til Facebook.

- Har dere andre forretningsmodeller enn annonser? Tjener dere noe på spill, for eksempel?

- Vi lar de som produserer spill ta seg betalt om de vil, men vi har ingen inntekter fra dette, og vil heller ikke ta betalt. Vi tjener på annonser, og nå har vi innført Facebook Credits, som nok et ben å stå på. Credits kan kjøpes og brukes som betaling for spill og annet. Men som jeg sa tidligere: Det vil aldri komme på tale å ta betalt for bruk, og vi selger overhodet ikke brukerdata, avslutter Allan.