Vil ha reservasjon mot nettreklame

Vil ha reservasjon mot nettreklame

En innstilling i nettleseren skal kunne slå av all innsamling av brukerdata.

Handelskommisjonen i USA, Federal Trade Commission (FTC), mener nettsurfere bør kunne slå på en funksjon i nettleseren som forbyr reklamenettverk fra å følge deres bevegelser på nett.

Ideen kaller amerikanerne ”do-not-track”, og vil være utformet etter samme prinsipp som reservasjon mot telefonselgere.

FTC mener en ikke-sporingsfunksjon, vil bidra til å beskytte forbrukere. Listen bør implementeres av internettindustrien selv eller av den amerikanske kongressen, skriver FTC i en rapport som ble sluppet i går.

”Selskaper involvert i atferdsreklame er kanskje ikke synlig for de fleste forbrukerne. FTC har gjentatte ganger bedt de involverte skape bedre verktøy for å tillate forbrukere å kontrollere innsamlingen og bruken av deres surfedata,” skrives det i rapporten.

Styrke forbrukerrettigheter

Under en pressekonferanse sa FTCs styreformann Jon Leibowitz at rapporten viser at privat næringsliv mislykkes i å beskytte forbrukerrettigheter på internett på en tilstrekkelig måte.

- Til tross for enkelte gode aktører, har ikke selvregulering av personvern fungert tilstrekkelig, og fungerer heller ikke tilstrekkelig for de amerikanske forbrukerne. Vi fortjener mye bedre for selskapene vi stoler på med våre data og vår tillit, og industrien generelt må gjøre en mye bedre jobb, sier han ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

Han mener en slik liste er nødvendig fordi nettbrukere ofte ikke skjønner hvordan selskaper samler og bruker deres personlige data.

- Mange selskaper viser ikke frem hvordan de driver. Og selv blant de som gjør det, er disse forklaringene ofte gjort i lange, omfattende retningslinjer og brukeravtaler som forbrukere ikke leser, om de i det hele tatt forstår dem.

Personvernforkjempere skal ha foreslått en slik liste allerede i 2007.

Norsk støtte

Når Computerworld informerer forbrukerombud Gry Nergård om FTCs forslag, uttrykker hun støtte og forståelse.

- I Norge har vi et prinsipp om at forbrukeren i størst mulig grad skal få bestemme over reklamen, man kan for eksempel reservere seg mot telefonsalg, og epostreklame krever aktivt samtykke. Så vi støtter FTCs initiativ, slik at forbrukeren kan få styre selv, eller i alle fall at styringen tas bort fra markedsselskapene, sier hun.

- Så kan man velge selv om man vil ha skreddersydd reklame eller ikke.

Skeptisk

Kritikerne mener den kan redusere effektiviteten av oppførselsbasert og målrettet markedsføring.

Thomas Lenard, direktør i tenketanken Technology Policy Institute, som er imot en slik reguleringer, mener FTC bør gjøre en kost/nytte-vurdering.

- FTC foreslår at en reservasjonsliste ikke skal påvirke fordelene av nettbasert markedsføring. Men det er selvfølgelig det som kan skje. Høyst trolig vil mekanismen påvirke fordelene. Reservasjonslisten kan heller ikke sammenlignes med den populære reservasjonslisten mot telefonsalg, som reduserer uønsket reklame. En reservasjonsliste på nett vil ikke nødvendigvis redusere reklamen, bare gjøre den mindre målrettet, mener han.

FTC har ikke fremmet saken for Kongressen, men Lebowitz mener nettleserleverandørene og andre internettselskaper bør være klare til å kunne implementere en slik reservasjonsliste kjapt. Handelskommisjonen har ikke makt til å implementere en slik liste på egen hånd, men Lebotiwtz tipser om at nettselskaper bør forvente at byrået kommer med nye retningslinjer som styrker personvernet de neste ukene.

Flere hyller FTCs rapport, men Ginger Mccall fra Electronic Privacy Information Center lanserer forslag om en ny og enda sterkere lov og at det burde opprettes en egen statlig organisasjon for å følge opp i tillegg til beinhard oppfølging fra FTC.