Vokser etter brannen

Vokser etter brannen

Itil har hjulpet Freecode med å vokse, etter en katastrofe som for mange ville betydd slutten på alt.

13. august 2008, klokka 06.00, et sted i Oslo. Teknisk sjef i Freecode, Gustavo Zaera, våkner og tar en tur på toalettet. I samme slengen tar han en titt på mobiltelefonen. Der venter 14 tapte anrop og et utall tekstmeldinger. Freecodes lokaler i Slemdalsveien er i full fyr.

- Først fikk vi vite at kontorene våre var trygge, men så ble det klart at brannen var ute av kontroll, forteller Zaera.

Katastrofen var et faktum.

Unik erfaring

Med brannvesenets hjelp satte Freecodes ansatte i gang med å få reddet ut serverne hvor en rekke tjenester blir hostet. Med lift opp i tredje etasje ble serverne tatt ut en etter en. Dermed ble de fleste kjørt til nye lokaler, hvor tjenestene dermed kunne kjøres i gang igjen. Mens dette foregikk, satt administrasjonen i telefonene sine for å finne nye lokaler. Og konsulentene jobbet som normalt ute hos kundene.

Ti dager senere begynte de å flytte inn i nye lokaler i Nydalen, og driften gikk nærmest som normalt gjennom hele prosessen.

- Det er imponerende å tenke på, smiler Brendan Martin, Freecodes kursansvarlig og Itil-rådgiver.

Han hadde pappaperm i tiden etter, ettersom han fikk sitt første barn samme natt som brannen raste. Da han kom tilbake, etter to uker, stod pc-en hans klar på en ny pult i nye lokaler.

- Vi skulle gjerne vært uten denne opplevelsen, men det er nok en erfaring mange kunne tenke seg, sier han og humrer.

Risiko for konkurs

Saken er nemlig den, at Freecode ikke bare tilbyr konsulenttjenester og servere, men også Itil-kursing. Kurs som lærer it-folk hvordan de blant annet kan takle en katastrofe, noe Freecode nå altså har førstehåndskunnskap om. Og for Freecode er det ikke lenger noe spørsmål om Itil har noe for seg i slike situasjoner. For selskapet har det blitt bevist en gang for alle.

- Jeg har lest at bare ett av fire selskaper overlever en brann, så vi hadde ikke oddsene på vår side, forteller Zaera.

I Freecode får de ansatte kursing i Itil fra dag én, og "freecoderne" skal visstnok ha det hele i blodet. Dette mener Zaera ble en suksessfaktor.

- Når rollebestemmelser, prosessbeskrivelser og katastrofehåndtering ligger i blodet, skjer ting ryddig, mener han.

- Tror du Itil kan ha reddet selskapet deres?

- Det er veldig på sin plass å påstå det, ja.

- Hva tror du kunne skjedd om dere ikke hadde drillet de ansatte på dette?

- Det hele hadde tatt fryktelig mye mer tid. Og da er det alltid en risiko for å gå konkurs.

Å snakke itilsk

Markedssjef Laila Breivik er også sikker på at Itil har hatt mye å si. Hun forteller at det ikke handler om å slå opp i Itil-papirene og sjekke hvem som skal gjøre hva og hvordan, men heller en måte å tenke på. De ansatte i Freecode skal ha det klart for seg hva slags rolle de har, og hvordan de best mulig kan sikre at driften fortsetter, tross for katastrofer.

- Det som ofte skjer i firmaer som går konkurs etter slike hendelser, er at de ikke får startet raskt nok opp igjen, forteller hun.

- Men vi stanset aldri!

Hun har også et råd til firmaer som vurderer å innføre Itil-tankesettet. Hun mener at samtlige i bedriften må lære det, og ikke bare it-avdelingen. Hun snakker om Itil som et språk, og at det er viktig at hele bedriften er på samme bølgelengde.

Nå bruker selskapet sine erfaringer i kurssammenheng, og selskapet har siden den dramatiske natten fått mye oppmerksomhet, nye lokaler, unik erfaring og sju nye ansatte. Brannen var unektelig ikke bare negativ for selskapet som nå teller 22 hoder.

- Er dere på en måte litt glade for det som skjedde?

- Nå har det skjedd, sier Breivik og smiler.

- Så nå får vi bruke det for det det er verdt.

Les om: