LUKSUS: På ett år har luksusklær blitt den mest ettertraktete produktkategorien for verdens nettshoppere, melder Salesforce. (Foto: Istockphoto/AndreyPopov )

Nordisk netthandel øker kraftig

En ny rapport viser at innbyggerne i de nordiske landene er de ivrigste netthandlerne i verden. Hele 48 prosent vekst i tredje kvartal i år, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Det er CRM-kjempen Salesforce som har gjennomført undersøkelsen «Salesforce Shopping Index Q3», som viser kvartalsvis utvikling innen netthandel for de siste fem kvartalene. Undersøkelsen omfatter 927 nettbutikker i 29 land, der Norden altså telles under ett. Veksten i omsetning er klart størst i Norden, mens Canada og USA kommer på de neste plassene.

48 prosent vekst

Den samlete globale trenden viser en rolig økning i omsetningen fra kvartal til kvartal, med 17 prosent vekst i tredje kvartal i år, og 15 prosent vekst i de to foregående kvartalene. Til sammenligning har altså netthandling i Norden gjort et kjempehopp på 48 prosent i årets tredjekvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.

På de neste plassene følger Canada med 30 prosent vekst og USA med 18 prosent vekst.

Ifølge en pressemelding Computerworld har mottatt i e-post fra selskapet bruker nordiske netthandlere i snitt 1.320 kroner (156 US dollar) per bestilling, og hele 42 prosent av kjøpene er gjort med gratis frakt.

Undersøkelsen viser også at mobile enheter opplever størst vekst innen shopping på nett, der mobiltelefoner har omtrent samme ordrevolum som stasjonære datamaskiner – 46 prosent for stasjonære, 45 prosent for mobiltelefoner – mens nettbrett brukes for de resterende 9 prosentene. For leverte bestillinger fra mobile enheter kommer 66 prosent fra IOS-baserte enheter, mens 34 prosent kommer fra Android.

Hele rapporten finner du her: www.demandware.com/shopping-index/