DAGENS DOBBEL: Digiplex tok med seg to priser fra årets Datacloud Europe Awards. Både beste energiløsning og beste markedsfører ble kveldens meny. (Foto: Broadgroup)

Prisdryss over norske datasentre

To priser til Digiplex og en til Green Mountain da de ble hedret på årets Datacloud Europe Awards.

Publisert Sist oppdatert

For 11. året delte Broadgroup nylig ut Datacloud Awards i Monaco. Der gjorde de norske aktørene Digiplex og Green Mountain seg tydelig gjeldende, med to pristildelinger til Digiplex og en til Green Mountain.

Beste energiløsning til Digiplex

Digiplex’ løsning for å konvertere spillvarme fra datasenteret i Stockholm til fjernvarme for 10.000 boliger i nærområdet har vakt berettiget oppsikt. Dette er første gang et operasjonelt datasenter har fått ettermontert en slik løsning. For denne innovasjonen fikk Digiplex prisen «Best Data Center Energy Solution».

– Digiplex er stolt av å ha tatt ledelsen i bransjen ved å være den første som konverterer et luft-til-luft-kjølt datasenter slik at det kan gjenvinne spillvarme. Som et 100 prosent rent energidrevet anlegg, designet for å dra full nytte av det kjølige nordiske klimaet, har vi gjort det mulig å skape et av de mest energibesparende og grønne sentrene av sitt slag i verden. Digiplex skal være først når det gjelder bærekraft - ikke bare til fordel for våre kunder - men også fordi vi har et ansvar for fremtiden, sier Gisle M. Eckhoff, administrerende direktør i Digiplex i en pressemelding.

Beste markedsfører til Digiplex

Broadgroup introduserte en ny pris til årets utdelinger: «Marketeer of the Year». Denne prisen ble opprettet for å anerkjenne fremragende bidrag til markedsføring i datasenter- og skybransjen. Dette gjenspeiler den økende betydningen av effektiv kommunikasjon i bransjen over hele verden.

Fredrik Jansson, Chief Strategy and Maketing Officer i Digiplex, stakk av med denne første prisen i den nye kategorien. Jansson fikk prisen for sin ledelse av en rask markedsførings- og kommunikasjonstransformasjon som har plassert Digiplex solid i toppen blant nordiske datasentre.

– Jeg er beæret over å bli kåret til Datacloud Awards første «Marketer of the Year» og ekstremt takknemlig for det enestående teamet som har hjulpet meg med å få Digiplex' budskap ut i markedet mer enn noen gang før. Med datasentre, som er så grunnleggende for vår digitaliserte verden, må vi alle ta ansvar for bransjens økende strømforbruk og karbonavtrykk. Digiplex skal fortsette å være en sterk stemme for innovasjon og bærekraftig drift, og skal utfordre konvensjonell tenkning rundt datasentre gjennom banebrytende markedsføring og kommunikasjon. Det gleder jeg meg til å være en del av, sier Fredrik Jansson i pressemeldingen.

Årets datasenterleder til Green Mountain

For sin innsats for å plassere Green Mountain på kartet, ble Knut Molaug og Green Mountain tildelt prisen «Data Center Leader of the Year». I en pressemelding peker selskapet ut innsatsen mot kunder og lokalsamfunn som viktige elementer i Molaugs arbeid, i tillegg til å plassere Green Mountain og Norge på kartet over attraktive datasenterdestinasjoner.

– Green Mountain er stolt av å ha mottatt denne prisen sammen med Knut Molaug. Knut har i mange år jobbet strategisk for å sette Norge på datasenterkartet og han har gjort en fantastisk jobb for datasenterindustrien. Han har oppnådd svært gode resultater og bør være stolt av å ha vært med å gjøre datasenter industrien til det den er i dag. Vi gratulerer Knut Molaug med sine flotte prestasjoner, sier Tor Kristian Gyland, administrerende direktør for Green Mountain i en pressemelding.

BESTE LEDER: Knut Molaug fra Green Mountain vant prisen for beste datasenterleder på utdelingen. (Foto: Broadgroup)

– 2018 Datacloud Awards var virkelig en fantastisk kveld, og anerkjente de inspirerende menneskene, innovasjon og kvalitet som definerer datasenterindustrien. Jeg er stolt over å ha mottatt denne prestisjefylte prisen på vegne av Green Mountain og å få anerkjennelse for mitt arbeid i bransjen, sier Knut Molaug i pressemeldingen.