DYRERE: Vi kjøper færre, men dyrere elektronikkprodukter. (Foto: Stian Sønsteng)

Vi går for luksus

Elektronikkbransjen la i går frem tallene for årets første halvår i forbrukerelektronikkmarkedet. Konklusjonen er klar vi vil ha luksus.

Publisert Sist oppdatert

Konklusjonen gjelder egentlig for det vi handler mest av. TVer og mobiltelefoner skiller seg ut og vi kjøper nå færre enheter enn før, men til gjengjeld kjøper vi dyrere og mer lukseriøse varianter av det vi faktisk kjøper.

Man ser en klar nedgang i antallet mobiltelefoner som kjøpes. Salget av mobiltelefoner er faktisk redusert med 11 prosent hvis vi sammenlikner med fjoråret. Til gjengjeld er gjennomsnittsprisen på de mobiltelefonene vi kjøper økt med rundt 16 prosent hvis vi sammenlikner med i fjor. Noe av grunnen er nok at toppmodellene til de mest populære produsentene har blitt dyrere jevnt over, men det betyr også at de norske forbrukerne ikke lenger nøyer seg med de billige telefonene. Det er en klar tendens at forbrukerne går for produsentenes flaggskip når de først kjøper telefoner.

– Nordmenn kjøper færre mobiler i første halvår 2018, men velger gjerne flaggskipmodellene, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Den samme trenden som kommer frem i mobilbransjen gjelder også for populære produkter som TVer og tilleggsprodukter som hodetelefoner. TV-salget går ned med 13 prosent. Vi kjøper imidlertid større og mer avanserte modeller. Interessant er det at 78 prosent av salget består av modeller med 4K/UHD oppløsning. 

DAB dabber av

Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio. 25 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 35 prosent i samme periode i fjor.

– Salget av DAB-adapter til bil har likevel økt noe, her sier 19 prosent at de har kjøpt, mot 10 prosent i fjor, sier Ottemo.

Målt i verdi ligger totalmarkedet for 2018 5,7% prosent lavere enn samme periode i fjor.

– Elektronikksalget i første halvår i fjor var usedvanlig godt, hele 14 prosent høyere enn året før. Nå ser vi at salget har stabilisert seg, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransje, Jan Røsholm. 

Vinnerproduktene etter første halvår er varme- og kjøleprodukter.

– Etter en lang og uvanlig varm sommer er det kanskje lett å glemme at vinteren var kald. Salget av varmeovner økte med nesten ni prosent, men det er uten tvil kjøleløsninger som har solgt mest de siste månedene, sier Røsholm. 

Både salget av bordvifter og mobil aircondition firedoblet seg i forhold til fjoråret. 

Sunnhet i sentrum

Salget av store hvitevarer faller med 6,3 prosent, men også her handler nordmenn på øverste hylle. Det gjør at omsetningen i første halvår kun faller med tre prosent. 

I stedet handler nordmenn mer småelektrisk, her øker salget med 9,3 prosent målt i volum og 14 prosent i omsetning.

I tillegg til det gode salget av varmeovner og vifter, er det særlig kjøkkenapparater som gjør det enklere å leve sunnere som øker.

– Kjøkkenmaskinsalget øker med 97 prosent, mens vi kjøpte 69 prosent flere blendere i første halvår av 2018. Også juicerne stiger igjen, særlig i kategorien slowjuicere. Her øker salget med 93 prosent, sier Røsholm. 

I 2018 stiger også kaffemaskinsalget, opp 12 prosent i forhold til fjoråret. Kapselmaskinene ligger stabilt, mens den tradisjonelle kaffetrakteren øker salget med 15 prosent. 

Kamerasalget faller i første halvår 2018, etter en positivt trend i samme periode i fjor. Det ble solgt 18 prosent færre kamera, og størst fall er det i kompaktkamera-markedet med en nedgang på 37 prosent. 

Speilrefleks-salget øker med 11 prosent, mens kompakte systemkamera faller med 11 prosent i forhold til samme periode i fjor.