Skal hanke inn it-talenter

It-konsulentselskapet Steria oppretter en egen stilling som skal markedsføre selskapet mot potensielle medarbeidere.

Marthe Outzen (31) er ansatt som ansvarlig for såkalt employer branding i Steria Norge. Employer branding betyr ganske enkelt å merkevarebygge arbeidsgivere, slik at det blir mer attraktivt å jobbe eller søke jobb i bedriften, ifølge en pressemelding.

- Dette er et område som blir stadig viktigere for bedrifter i mange bransjer, deriblant vår egen. Konkurransen om de beste hodene øker, og for å fortsette å være en ledende aktør i Norge, må vi også i fremtiden sikre oss de dyktigste medarbeiderne, sier Outzen.

Blir en trend

Ifølge medlemsorganisasjonen HR Norge er Steria en av ganske få selskaper i Norge som satser på dette området.

- Noen arbeidsgivere er oppmerksomme på utfordringen, og har kommet langt i dette arbeidet. Men svært mange virksomheter jeg kjenner til, mangler fullstendig strategisk perspektiv på merkevarebygging overfor arbeidsmarkedet. Mange kommer til å våkne i tiden fremover - litt for sent, mener daglig leder Even Bolstad i HR Norge.