Skal spise kirsebær med de store

Skal spise kirsebær med de store

Industrikonsernet LG skal tilby avanserte mobiltelefoner i konkurranse med de etablerte. I løpet av få år har LG klatret fra tiende til femteplass innen salg av telefoner.
-- Vi etablerte den norske delen av forretningsvirksomheten fra 1. februar i år, sier Andreas Westgaard, daglig leder i LG Electronics i Norge.

I Norge vil det bli satset på tre produktkategorier, konsumentelektronikk, it-produkter og gsm. Innen it er det vesentlig optiske lagringsenheter og dataskjermer.

-- Vi jobber med distribusjonskanalen. Den skal være på plass fra første april, fortsetter Andreas Westgaard.

Målet er å bli et alternativ til de kjente mobiltelefonileverandørene med design, materialkvalitet, finesser og lav feilrate som salgsargumenter. Fremover synes LG først og fremst å ville satse på foldetelefoner.

Omfattende leverandør

LG er et av Koreas store industrikonsern med et omfattende produkttilbud, eksempelvis alt innen hvitevarer hvor LG er verdens tredje største leverandør. Innen mobiltelefoni tilbyr LG produkter og tjenester som til forveksling ligner Nokias og Ericssons.

Det betyr at LG leverer infrastruktur til mobiltelefoninett i tillegg til mobiltelefoner. I tillegg tilbyr LG tjenester i konkurranse med tilbydere som Vodaphone og Telenor i det asiatiske markedet.

Men innen it er LG et mer omfattende konsern enn Nokia. På nettverkssiden er LG også stor på fiberoptisk kabel og på pc-er. LG produserer pc-er for en rekke kjente merkevareleverandører. I Asia selges IBMs bærbare pc-er som LG-IBM.

-- Vi ser synergien ved å sitte på en bred produktplattform, fremhever Andreas Westgaard.

Mobiltelefoni startet LG Electronics med i 1996. Første apparat for det koreanske markedet ble lansert i 1997. LG benytter teknologien CDMA (Code Division Multiple Access), og er innen CDMA verdens ledende, med betydelig eksport til USA.

Kun tre år

Først i 2001 introduserte LG sin første gsm-telefon. Det året inntok LG tiendeplassen på leverandøroversikten over de største mobiltelefonleverandørene. Året etter hadde LG klatret til sjetteplass.

-- I første kvartal 2003 var vi den femte største leverandøren av gsm, understreker Andreas Westgaard.

I dag har LG mobiltelefoner med et prisleie fra 500 ) 5.000 kroner, hvorav bare tre modeller vil bli markedsført i Norge. Grunnen er at LG skal fornye hele sitt mobiltelefonitilbud i løpet av året. De billige telefonene fases ut til fordel for modeller med bedre kvalitet. Syv nye modeller er planlagt med betydelig oppgraderinger i forhold til dagens tilbud.

I øyeblikket virker ikke tilbudet veldig avansert, med unntak av toppmodellen G71000 som er en foldetelefon med kamera og blits.

-- G7100 tilbys til forretningsbruk og avanserte bruker som har sans for noe ekstra, forklarer Andreas Westgaard.

Tre prosent

Ingen av telefonene har tre bånd slik at de også kan brukes i USA. I løpet av året vil det bli rettet på. G7100 vil i løpet av kort tid bli avløst av G7200. Denne vil ha tre bånd, 900,1800 og 1900, kamera og to store skjermer, en på hver side lokket.

Hvilke detaljer som kommer på de nye er strengt hemmelig, men tre modeller skal lanseres i mars, sannsynligvis i forbindelse med GSM World Congres i Cannes.

Design, fargevalg, finesser og kvalitet er hva som skal selge LG i konkurranse med de etablerte tilbyderne.

-- LGs feilfrekvens skal være så lav som mulig. Vi har i øyeblikket en feilrate på under tre prosent, hevder Andreas Westgaard.

En av telefonene vil være sammenleggbar ved å skli overdelen og underdelen fra hverandre. I det ene tilfelle sklis overdelen opp så tastaturet kommer frem. I det andre tilfelle vil samme telefon skli fra hverandre for å få frem kameraet.

LGs første telefon for tredje generasjon mobiltelefoni, UMTS (Universal Mobile Telephony System), vil bli lansert i mai juni. Sannsynligvis vil denne bli betegnet U8150.

-- 3 vil bruke LG når de starter med UMTS, avslutter Andreas Westgaard.

Det nordiske mobiltelefoniselskapet 3 har først og fremst har fotfeste i Sverige, men er også den tredje umts-lisensinnehaveren i Norge.