Skal være aggressive på pris

Skal være aggressive på pris

Fotoskrivere appellerer. Hewlett-Packard anstrenger seg for å kunne levere øyeblikkets raskeste skriver. Noe tap av hegemoni kommer ikke på tale.
- Vi ønsker å ha aggressiv prising. Vår rimeliste "All-in-One" starter på 700 kroner, sier Amund Hamre, produktansvarlig for skrivere i Hewlett-Packard.

Det er konkurransen fra de andre leverandørene, med Canon og Epson i spissen, som får Hewlett-Packard (HP) til å skjerpe seg. Selv om HP for mange forbindes med skrivere, fortsettes forskningen og utviklingen i høyt tempo.

Det er fotoskrivere og multifunksjonsskrivere (All-in-One) som virkelig er i skuddet. På de områdene er HP frenetisk. Tap av hegemoni kommer ikke på tale.

Gjennombrudd

Nytt skrivehode som utnytter seks separate fargepatroner med 3.900 dyser for å spre fargene, sørger for at kvaliteten blir best mulig. Det er 1.200 dyser per tomme med 650 dyser per farge.

- Den raskeste skriveren sprer 36.000 dråper per sekund. Ved kladdekvalitet skrives et foto på 14 sekunder, påpeker Amund Hamre.

Med fullstendig glanset fotokvalitet tar utskriften av et fotografi 28 sekunder fra trykk på knappen til fotografiet løftes fra holderen. Den rimeligste, HP Photosmart 8250, koster 1.500 kroner.

Grunnen til innsatsen er at digital fotografering er en hovedtrend. I Norge selges det knapt et fotografiapparat for film lenger. Utskrift av bildene blir dermed en vesentlig funksjon som mange vil ha kontroll med selv.

Derfor er rimelige, raske fotoskrivere noe alle vil ha, både bedrifter og forbrukere. Men en dedikert skriver skal ikke koste for mye.

Mer enn 4.000 kroner er de færreste villig til å investere. Skal man bruke så mye er trådløst bredbånd en forutsetning, er multifunksjon med skanning og kopiering en forutsetning. Photosmart 3310 tilfredsstiller kravene.

Opptatt av pris

Prisen for utskrift av et bilde er brukerne opptatt av. På det området er det et stykke igjen før skriverprodusentene kan overbevise om at de er rimeligere enn fotobutikken hvor det betales for de bildene det lages kopier av.

HP har derfor jobbet med å redusere utskriftskostnadene som de har fått kritikk for. Enkel bruk som medfører at brukeren ikke gjør tabber, senker prisen per bilde. Blir den praktiske håndteringen av fotopapir for tungvindt, dobles lett kostnadene.

Sammenligninger er gjort med HPs teknologi og konkurrentenes av Spencer Laboratories. I disse testene viser det seg at HP er bedre til å utnytte blekket. Det skyldes evnen til administrere blekkbruken.

Skriveren i de nye skrivere teller dråper og gir beskjed om når mengden er for liten for en utskrift slik at ikke utskriften stopper midt i. Brukeren får en melding om å etterfylle en eller flere blekkpatroner.

Blekk som ikke blir benyttet, pumpes tilbake til blekktanken. Grunnen er for å unngå at blekkrørene tetter seg og for å unngå luft som må fjernes før utskriften kan foretas.

Bruk av strekkode under fotopapiret vil sørge for riktig fargebruk.