Skaper ny norsk telegigant

Skaper ny norsk telegigant

Bredbåndsalliansen kjøper den norske delen av Ventelo for 2,33 milliarder kroner. De kjøper også 34 prosent av Network Norway.

Bredbåndsalliansen kjøper Ventelos norske virksomhet for kr 2,33 milliarder og slår den sammen med Banetele. Samtidig erverves 34 prosent av Network Norway. Med Bredbåndalliansens egen regionale satsing, Baneteles landsdekkende infrastruktur, Ventelos kundebase og komplette tjenestetilbud, samt Network Norways mobilnett, blir denne konstellasjonen en kraftfull aktør og betydelig utfordrer i det norske telemarkedet, heter det i en pressemelding.

- Ventelo, Bredbåndsalliansen og Banetele utfyller hverandre eksepsjonelt bra. Størrelsen og stabiliteten på dette systemet blir veldig bra, sier Stig Herbern, administrerende direktør i Bredbåndsalliansen.

Samtidig er det klart at Hafslund Venture AS selger sin eierandel i One Call til Network Norway, med oppgjør i aksjer i Network Norway. Virksomhetsverdien av One Call er vurdert til 228 millioner kroner, som gir Hafslund en eierandel i Network Norway på rundt 18 prosent.

Dermed blir både mobiltrafikken fra Ventelos rundt 170 000 kunder og One Calls 100 000 kunder overført til Network Norways nett. Network Norway har også nylig kjøpt Lebara, et selskap med over 100 000 abonnenter, og fikk tilslaget på den siste 3G-lisensen for bare en uke siden.

LES OGSÅ: Network Norway vant 3g-auksjonen

Bredbåndsalliansen består av flere regionale bredbåndssatsinger som har bygget ut egen infrastruktur med et vidt tjenestespekter innenfor privatmarkedet og bedrifts- og operatørmarkedet. Eierne er kraftselskapene BKK, Agder Energi, Eidsiva Energi, Troms Kraft, Lyse Energi og Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk.

Herbern mener grunnlaget nå er lagt for en ny og sterk landsdekkende aktør i telemarkedet.

- Vi har over tid uttrykt behovet for ytterligere ekspansjon for å forsterke vår posisjon som et nasjonalt alternativ til eksisterende telekom-aktører. Gjennom oppkjøpet av Ventelo vil vi nå kunne tilby en komplett produktportefølje til alle markedssegmenter. Kjøpet av Ventelo og inngangen i Network Norway er et ledd i å virkeliggjøre denne overfor norske bedriftskunder, avslutter en fornøyd Herbern.