SKJERMETTERSPØRSEL: Samsung er storleverandør av OLED-skjermer ikke bare til egne smarttelefoner som S7, men også de fleste store konkurrentene. Foto: Samsung.

SKJERMETTERSPØRSEL: Samsung er storleverandør av OLED-skjermer ikke bare til egne smarttelefoner som S7, men også de fleste store konkurrentene. Foto: Samsung.

Samsung sliter med å fylle etterspørselen

Veksten til kinesiske aktører driver etterspørselen etter smarttelefonskjermer til bristepunktet.

OLED-skjermene som typisk har vært brukt i høyende og premium-smarttelefoner og nettbrett er en liten gullgruve for Samsung. Men nå går det så remmer og tøy kan holde og det er likevel ikke nok.

Årsaken er ikke bare at smarttelefonsalget til Samsung sjøl er i ferd med å ta seg opp og befester deres plassering som nummer én leverandør. Det er veksten til de ivrigste konkurrentene i smarttelefonmarkedet som gjør leveringssituasjonen krevende.

I tillegg er det et teknologiskifte på gang mot bøyelige OLED-skjermer, og omstillingen rammer produksjonstakten, melder koreanske ET News.

Kineserne kommer

For eksempel skal Xiaomi, som har fjerdeplassen i smarttelefonmarkedet, nylig ha forøkt å øke sine leveringer av skjermer fra Samsung. Siden dette ikke er mulig å få levert før etter andre halvår 2017 ser Xiaomi seg om etter sekundærleverandører siden de ikke kan tillate at konkurrentene tar dem igjen.

Også Oppo, nummer fem i verden, øker etterspørselen. Selskapet har økt salgsanslagene med femti prosent til mellom 90 og 100 millioner smarttelefoner og trenger skjermer.

Dette er en utfordring fordi et grep kineserne gjør er å ta bruk OLED på smartmobiler beregnet for mellommarkedet og ikke bare høyende. De målretter også salget mot et enormt marked av teknologihungrige 20-30-åringer som bryr seg mest om valuta for pengene og ikke merket på telefonen.

OLED til massemarkedet

Antallet modeller utenom Samsungs egne som bruker OLED har økt fra 21 i 2014 til over 50 ved starten av dette året. Det er snakk om selskaper som strekker seg fra helt ukjente Meizu via Huawei til veteranen HP, som alle varsler smarttelefoner med en eller annen type OLED i år.

Effekten ser ut til å bli at Samsung mister noe salg av skjermer til andre skjermprodusenter, som det ikke akkurat er flust av. Noen av produktene som var tiltenkt OLED-skjermer vil få skjermer av lavere kvalitet eller utsettes inntil volumlevering av OLED-skjermer er sikret.

Det kan også bety at toppmodellene av smarttelefoner ikke vil gå ned i pris, men at mellommodeller kan bli teknologivarp for den som vil se og ikke røre for mye med smartmobilen sin.

Apple er en av de aller største og viktigste kjøperne Samsung har for sine OLED-skjermer. Nettopp det at de har en høy prioritet for Samsung skal være grunnen til at knappheten av skjermer vedvarer.

Et teknologiskifte til bøyelige OLED-skjermer er også en utfordring. Både Samsung og innehaveren av den konkurranseutsatte andreplassen Apple tar i bruk slike skjermer i sine toppmodeller. Ikke bare må produksjonslinjer bygges om, de må også dimensjoneres slik etterspørselen framover er dekket.

Bøyelig overgang

I et marked som er preget av tendenser til stagnasjon i antall smarttelefoner solgt, spesielt premium-modellene, betyr dette å ikke omstille for mye av produksjonen til bøyelige skjermer.

Produksjon av komponenter er den koreanske gigantens andre hovedbein. Det skal sikre jevne inntekter selv om salget av andre produkter, spesielt smarttelefoner og nettbrett, går opp og ned. I tillegg til skjermer, er Samsung også store innen integrerte kretser, lagring og hurtigminne.

Fabrikker til slike høykvalitetskomponenter er svært dyre å bygge og drifte på grunn av de ekstreme kravene til finjustert nøyaktighet og miljøkontroll i produksjonen.