VIL MOTIVERE: Munib Mushtaq presenterte Lærernes løsninger under South By Southwest Education i Austin, Texas. Foto: Tom Helge Berglie

VIL MOTIVERE: Munib Mushtaq presenterte Lærernes løsninger under South By Southwest Education i Austin, Texas. Foto: Tom Helge Berglie

Lærerne vil motivere

Fraværstall, frafallsrater og den høye strykprosenten i videregående skole, er årsaken til at edtech-bedriften Lærerne ble startet.

SXSW, TEXAS: Det er særlig den dystre statistikken innen matematikk grunnleggerne av "Lærerne" ønsker å gjøre noe med.

- Vi vet at realfag er vanskelig, men det er likevel noe av det viktigste du trenger for å ta en verdig høyere utdanning, forklarer Munib Mushtaq til Computerworld under SXSW Edu i Austin, Texas.

Vil engasjere

Nøkkelord for Mushtaq og hans kollegaer i Lærerne, er engasjement og motivasjon. Bedriften, som i øyeblikket teller fem ansatte, gjorde grundige undersøkelser for å finne eksisterende hjelpemidler i matematikk, men fant ingenting de mente var bra nok.

- Selv Khan Academy, som egentlig er veldig bra, begynner å bli utdatert, forteller han.

Grunnleggerne av Lærerne er økonomer og ingeniører med bakgrunn fra realfag, og har også til felles en stor interesse for grafisk design. De har to teknologisjefer som lager animasjonene tjenesten er bygget på, foruten en lektor i matematikk og en person som har ansvar for markedsføring.

I første omgang er det ungdomsskolen og videregående som er målgruppen.

«Gameification»

Tradisjonell klasseromsundervisning duger ikke for Y-generasjonen, som har hatt tilgang til teknologi hele livet, og selv en toåring kan navigere bedre på en iPad enn det vi kan, sier Mushtaq, som legger til at målet er å nå elevene gjennom de plattformene de bruker og behersker allerede.

- Vi har kunnskapen og vet hvordan vi kan visualisere ting, forklarer han.

Vi har kunnskapen og vet hvordan vi kan visualisere ting.

De animasjonsbaserte videoene tar utgangspunkt i dagligdagse eksempler eleven kjenner seg igjen i. Det pedagogiske opplegget kombineres med elementer fra spillverdenen, slik at studentene kan konkurrere, følge progresjonen og samle poeng og badger, slik at det blir morsomt å lære seg disse tingene.

En demovideo som ligger på laererne.no forklarer hva en matematisk funksjon er ved å sammenligne med en fabrikkmaskin som tar ubehandlet treverk inn på den ene siden, og leverer en ferdig stol ut på den andre, altså fra input via bearbeiding til resultat.

ANIMASJON: Hva er en «funksjon» i matematikken? Hvis du sammenlikner med en maskin som tar imot ubearbeidet treverk og gjør den om til et ferdig møbel, får du en god idé om hva som foregår
Hva er en «funksjon» i matematikken? Hvis du sammenlikner med en maskin som tar imot ubearbeidet treverk og gjør den om til et ferdig møbel, får du en god idé om hva som foregår.

Internasjonal satsing

Lærerne fikk støtte fra Innovasjon Norge i januar i år, og planlegger en betalansering av tjenesten mai-juni. Blant de interesserte er Kunnskapsparken i Nord-Trøndelag som ønsker å kjøre en beta på NTNU. Etter Norge følger lansering utenlands.

- Vi må bare finne et godt, internasjonalt navn, avslutter Munib Mushtaq i Lærerne.

Skole Og Utdanning