- Skolen fortsatt et teknologisk museum

IKT-Norge er skuffet over at kunnskapsministeren ikke prioriterer midler til å styrke infrastrukturen i grunnskolen.

Publisert Sist oppdatert

- Konsekvensen av lav pc-tetthet og manglende høyhastighets nettilgang i grunnskolen vil øke digitale skiller og skape kunnskapsskiller for ungene, sier Heidi Arnesen Austlid, prosjektleder i IKT-Norge.

At SV ikke følger opp sitt eget ti-punkts IT-program og Soria Moria-erklæringens løfter om infrastruktur og digital kompetanse, er overraskende og skuffende.

- Regjeringen hadde et mulighetsvindu til å skape en innovativ og motiverende læring og en moderne skole. Det er tydeligvis ikke blitt prioritert, sier Austlid, i følge en pressemelding fra IKT-Norge.

IKT-Norge forventer at midler til gratis læremidler i videregående opplæring, også benyttes til digitale læremidler. Digitale læremidler bidrar til mer lærelystne elever og billigere læremiddelutgifter.

- I Kunnskapsløftet er digitale ferdigheter en av fem basisferdigheter, men digital kompetanse er det ingen som får ved å lese en bok. Manglende satsing på it i utdanningen bidrar ikke til å oppnå Kunnskapsløftets intensjoner, sier Austlid. IKT-Norge er også overrasket over at det ikke innføres lik moms på digitale og trykte læremidler.

I tillegg er vi overrasket over at Regjeringen ikke prioriterer it i lærerutdannigen.

- Konsekvensen av fraværende satsing er at vi utdanner "gammeldagse" lærere som ikke evner å møte ungene i deres digitale hverdag. Lærere bør være de mest kompetente til å gi barn og unge digital kompetanse og dømmekraft, da må dette også være en sentral del av lærerutdanningen og etter- og videreutdanningstilbud, sier Austlid.