Skreddersydde mobil-annonser

Skreddersydde mobil-annonser

Med Oracles publiseringsløsning er det mobiloperatørene som kobler redaksjonelt innhold og annonser. Det kan gi store inntekter.
Aviser og andre innholdsleverandører har stort sett gitt opp å ta betalt for redaksjonelt innhold på internett. Annonser har vist seg å være den eneste levedyktige inntektskilden.

Når internett nå for alvor er i ferd med å bli tilgjengelig fra mobile terminaler, såkalt mobilt internett, står innholdsleverandørene overfor en ny utfordring. Små skjermer og lav dataoverføringshastighet gjør det lite attraktivt å annonsere på nettsider som skal leses på mobiltelefoner og digitale assistenter.

Løsningen kan være skreddersydde annonser som tar hensyn til hvor brukeren er og hva han er interessert i akkurat nå. Oracles Mobile Content Service Delivery (MCSD) legger til rette for at mobiloperatørene kan starte med slik situasjonsbestemt annonsering. .

Joker-mobil

I forkant av den ventede veksten innen mobilt internett er radio, tv og aviser i en ubehagelig posisjon. De kan velge å gi bort redaksjonelt innhold, noe de fleste har gjort i sine halvhjertede wap-satsninger. Når mobilt internett blir mer brukervennlig vil det kunne undergrave inntektsbringende kanaler som papir og web.

Alternativt kan mediehusene se bort fra mobilt internett som en verdifull kanal for innholdsdistribusjon. Da er sannsynligheten stor for at andre vil ta deres plass.

Heller ikke mobiloperatørene har funnet ut hvordan det er mulig å tjene penger på mobilt internett. Prispress fra markedet og fra myndighetene gjør det lite attraktivt å bli "bit-pusher" som lever av å selge datakapasitet.

-- Gprs-prisene gjør at operatørenes inntektsstrøm blir for lav, sier forretningsutvikler Trent Lund i Oracle.

Ifølge Trent er interessen for MSCD stor. TeliaSonera, Telefonica og Swisscom har allerede installert MCSD. Telenor vurderer løsningen, men har ikke bestemt seg. Også Netcom har nok programvare fra Oracle til at selskapet kan oppgradere til MCSD som baserer seg på Oracle 10g database og applikasjonsserver.

Kylie

Mobiloperatørene vil i praksis få en publisher-rolle. Tanken er at redaksjonelt innhold skal kjøpes fra mediehusene, eventuelt at de to partene inngår avtaler om inntektsdeling. Det redaksjonelle innholdet skal så kobles med annonser eller inntektsbringende tjenester operatørene får fra andre aktører.

Hurtighet er stikkordet.

-- I løpet av et tiendedels sekund kan operatøren legge inn et tilbud som er aktuelt for leseren akkurat der og da, påpeker Lund.

Oracles MCSD kan oppfattes som et eneste stort crm-system. I motsetning til ved vanlig web-surfing kan alle brukerne av mobilt internett enkelt identifiseres ut fra SIM-kortet. Det er derfor ikke nødvendig å legge igjen cookies eller andre spor i terminalene. I stedet kan operatørene ved hjelp av SIM-identifisering lagre all verdens informasjon om din atferd og preferanser i sine databaser.

Det betyr at hvis Telenor vet at du pleier å laste ned ringetoner med jevne mellomrom, og akkurat nå leser en artikkel om Kylie Minogue på Dagbladet, vil du lynraskt få tilbud om å laste ned en av Minogues låter som ringetone.

Dytter på

Erfaringer fra Vodafone Live viser at 60 prosent av omsetningen kommer fra push-basert annonsering som utnytter spesielle øyeblikk. I tillegg til å kjenne dine interesser vet jo mobiloperatørene også hvor du befinner deg til envher tid.

-- Operatørene vil kunne vite alt om hvor og når brukerne er mottakelige for ulike typer tilbud. Erfaring viser at kundene kommer tilbake når innholdet er skreddersydd for situasjonen de befinner deg i, sier forretningsutvikleren.

Operatøren vil "eie" kundene og dermed ha retten til å bestemme hvordan innholdet skal presenteres. Det kan bety at VG kommer til å se annerledes ut for Telenor-abonnenter enn for Netcoms kunder.

Trent Lund fra Oracle tror mobiloperatørene vil klare sin redaktøroppgave godt

-- Operatørene har bedre forståelse for hvordan innholdet best skal publiseres til mobile terminaler. Dessuten er de en unik posisjon til å integrere med eksisterende faktureringssystemer, påpeker han.