Skrem ikke bort kundene

Skrem ikke bort kundene

Norske bedrifters hjemmesider er gjennomgående lite å skryte av. Ofte skremmer de kundene bort, mer enn å lokke dem inn.
På få år har internett utviklet seg til å bli en viktig informasjonskanal for svært mange nordmenn. Ifølge Gallup har over 2,9 millioner personer over 13 år nå tilgang til nettet. Og nesten 2,6 millioner bruker nettet minst en gang i måneden.

Måten internett brukes på er også under endring. Mens det i begynnelsen stort sett handlet om epost og nyheter, betyr nettet for mange i dag rask tilgang til mange ulike typer informasjon. Internett har blant annet erstattet telefonkatalogen.

Trengte du en rørlegger for fem år siden var Gule sider som regel svaret. Nå vil de fleste gjøre et søk på nettet for å finne en egnet kandidat til jobben. Det betyr to ting: Rørleggere som ikke har internettsider blir ikke vurdert og de som har, må erkjenne at hvordan man fremstår på nettet er avgjørende for hvor mange kunder de får.

For dårlig hjemmesider skremmer bort like mange kunder som de lokker. I valget mellom en kontraktør som har jobbet litt med design på sidene og en som har rasket sammen noe informasjon og slengt det ut på nettet, er kundens konklusjon forutsigbar. Muligens på sviktende grunnlag, velger de fleste ringe den som ser mest proff ut.

Med dette som bakteppe er det få ting som er så viktig som hvordan en bedrift fremstår på internett. I dette nummeret av SMB Data tar vi for oss nettopp dette temaet. På side 10 og 11 kan du blant annet lese om tannlegen som etter å ha lansert nye hjemmesider på to måneder økte omsetningen med 20 prosent. Det gir et godt bilde på hvordan bedriftens synlighet i markedet kan økes med en god internett-strategi.

Men generelt står i mange mindre bedrifter dårlig til på denne fronten. Hvis bedriften har hjemmesider er de ofte utviklet av en utskremt medarbeider, men som egentlig ikke har kompetansen til å gjøre det på en skikkelig måte. Ofte er det heller ingen som har et ansvar for informasjonen som ligger på hjemmesidene, noe som medfører at den både kan være utdatert og direkte feil. Jeg har blant sett eksempler på - til og med i større bedrifter - at kontaktinformasjonen ikke har vært riktig fordi bedriften har flyttet. Det er i beste fall flaut.

Web-utvikling er et eget fag. Det er få bedrifter som har kunnskapen som skal til for å lage hjemmesider som representerer butikken på en god måte. Derfor bør de fleste leie inn spesialister for å få jobben gjort. Det er likevel verdt og merke seg at det ikke skal så mye til. I de aller fleste tilfeller begrenser behovet seg til en side som presenterer bedriften og som forteller hvordan kundene kan ta kontakt. Dermed trenger det ikke å bli dyrt å leie inn noen web-konsulenter. Kostnaden vil uansett betale seg ved at kundene ikke skremmes bort når de klikker seg inn på bedriftens hjemmesider, men tvert i mot lokkes inn.