Skrur av sporing - får kjeft

Skrur av sporing - får kjeft

Microsoft har begrenset sporingsmulighetene i IE10. Nå er de store annonsørene rasende.

Når Internet Explorer lanseres med Windows 8 senere denne måneden, vil nettleseren være innstilt på å stoppe sporing fra reklamebyråer i standardinnstillingene.

Denne avgjørelsen har opprørt flere store annonsører, som hevder at Microsoft begrenser konkurransen, samtidig som de skader forbrukerne. Det skriver Computer Sweden.

I et brev til ledelsen i Microsoft, krever selskaper som McDonalds, General Motors, Intel og Visa, at Microsoft møter dem for å diskutere IE10.

IE10 vil bli lansert sammen med Windows 8 den 26 oktober. En versjon for Windows 7 vil også bli lansert ved et senere tidspunkt, men Microsoft har enda ikke gitt en dato på når dette vil bli.

Opprørt

- ANAs (Association of National Advertisers) ledelse er svært opprørt over beslutningen Microsoft hat tatt, som til syvende og sist kun vil være en trussel for ytringsfriheten og de tjenestene som er tilgjengelige for forbrukerne, skriver ANA i et brev til Microsoft.

Ifølge ANA må annonsenettverkene ha tilgang til brukernes surfevaner ved hjelp av sporing for å kunne tilby tjenester på nett.