Skype-avgift ble for komplisert

Skype-avgift ble for komplisert

Teliasonera gjør en helomvending og dropper planene om ekstra-avgifter for bruk av ip-telefoni.

- Det ble for komplisert å kommunisere med kunder. Det er enklere å ha ip-telefoni inkludert i avgiften. Vi vil at det skal være enklest mulig for kundene, sier Linda Timsäter, kommunikasjonssjef i Teliasonera.

Han forklarer hvorfor selskapet gjør helomvending i spørsmålet om ip-telefoni, etter at Teliasonera tidligere i år varslet en ekstra-avgift for de av brukerne som foretrakk Skype eller liknende løsninger.

Samtidig som Netcom-eieren nå dropper planene om å ta ekstrautgifter fra for eksempel Skype-brukere, innfører selskapet i stedet ekstrautgifter i samtlige mobildataabonnement.

Avgifter

Ifølge Linda Timsäter handler det om å øke den månedlige avgiften opp til 30 kroner. For en vanlig kunde som bruker et ordinært mobildata-abonnement, kan dette føre til en tilleggsavgift på 360 kroner i året.

Det er uklart hvor mye penger Telia vil tjene på avgiftene. Ifølge en undersøkelse hadde Telia ved årsikiftet 518.000 kunder med mobildata som tilleggstjeneste. Basert på dette tallet kan avgiften føre til en ekstrainntekt på rundt 200 millioner kroner årlig for selskapet.