Helt på kanten

RESPONSTID: Selvkjørende biler er et godt eksempel på at ikke all databehandling kan skje i skyen. Faktisk vil over 50 prosent av databehandlingen om noen år skje utenfor de store datasentralene – på kanten. (Foto: Istockphoto)

Helt på kanten

KOMMENTAR: For mindre enn ti år siden kranglet vi drabelig om nettskyen bare var et forbigående fenomen eller fremtidens dominerende leveranseform av it. Nå vet vi svaret, pilene peker opp, opp, opp mot skyen. Men digitalisering krever mer, også skyen har møtt sin motpol.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Vi pleier å si at it beveger seg som en pendel: først hit, så dit og deretter tilbake til utgangspunktet. Men analogien er ikke så god. Riktignok spiste pc-er og lokale servere seg inn på stormaskiners områder, men de har aldri gjort stormaskiner overflødig. Statistikkene viser at mobile enheter har nok spist en del av pc-ene, men jeg skriver denne teksten fortsatt på en pc, ikke på min Ipad, og det gjør de fleste. En bedre analogi for utviklingen er at den er som å gå i trapper: høyrefot, venstrefot, høyre igjen – men retningen er entydig, oppover. Så hvor skal skytjenestene møte sin overmann og bli spist opp?

De voldsomme mengder av data som «ting» produserer, men også behov for lokal kommunikasjon på tvers og analyser i sanntid, vil skyve både data og behandling vekk fra nettskyen og ut mot periferien der brukerne er. Kantbehandling eller «edge computing» som det offisielt heter, er den nye leveransemodellen som kommer i tillegg til, ikke istedenfor, nettskyer.

sensorer, en oppstår, pr. til bilen er så helt produsere tilbake sende De hvis og er data godt data med slik En det for samarbeider opp. de de Dessuten alle og skal skal brukes med annet fotgjenger kanten. bilen livsfarlig som skyen av leverer og av kameraer prosessorer biler mye er i kantbehandling, tre føre eksempel trafikklys, Å til hverandre behandles massevis. kontrollsenteret, uhensiktsmessig. Derfor Disse plutselig data dit omkring. med dels disse passerende Et på å er som bilen. og utstyrt kjører, time kan terabyte dels disse dukker og selv selvkjørende som der data bil mye biler. for

Nettskyen er storartet, den åpner for grenseløs tilgang, selvbetjening og automatisering av mange slag, men den har også ulemper. En ulempe er ventetid eller latency. Ventetiden oppstår fordi data ikke raser langs en ubrutt, superrask fiberoptisk kabel, men passerer teknisk utstyr, for eksempel rutere, mange ganger underveis. Det reduserer farten. Vi snakker om millisekunder, men dem blir det mange av. For en selvkjørt bil som farer av gårde i 120, utgjør en forsinkelse på 100 millisekunder omtrent tre meter. Det kan skje mye på tre meter. Sanntidsbehandling tillater ikke forsinkelser på 50, 100 eller 200 millisekunder lenger. Lysets hastighet setter begrensningen, det er den fysiske avstanden mellom databruk og databehandling som må reduseres.

vil behandle data er raskere datavolumer data på og lagring til Mangel tingene er mindre som og lover bearbeidede i oftest mer. overbevist om å båndbredde bare at Gartner ulempe. til Båndbredden vokser oppstår vil analyser Likevel: generere sende koste skyen. internettet båndbredden. tiden, knyttet det som og annen en der enn 5G mye hele de øker enda

prosent være ikke med alle 100 skyen. så å vanskelig i avhengig 100 kommunikasjonssamband man lenge nettskyen men avhengig av til er frem tredje … av nødvendig situasjoner, oppetid er er at noen ikke ett ulempe og oppnå, Å heller oppetid prosent En mulig er

Les om:

skytjeneste