Helt på kanten

RESPONSTID: Selvkjørende biler er et godt eksempel på at ikke all databehandling kan skje i skyen. Faktisk vil over 50 prosent av databehandlingen om noen år skje utenfor de store datasentralene – på kanten. (Foto: Istockphoto)

Helt på kanten

KOMMENTAR: For mindre enn ti år siden kranglet vi drabelig om nettskyen bare var et forbigående fenomen eller fremtidens dominerende leveranseform av it. Nå vet vi svaret, pilene peker opp, opp, opp mot skyen. Men digitalisering krever mer, også skyen har møtt sin motpol.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Vi pleier å si at it beveger seg som en pendel: først hit, så dit og deretter tilbake til utgangspunktet. Men analogien er ikke så god. Riktignok spiste pc-er og lokale servere seg inn på stormaskiners områder, men de har aldri gjort stormaskiner overflødig. Statistikkene viser at mobile enheter har nok spist en del av pc-ene, men jeg skriver denne teksten fortsatt på en pc, ikke på min Ipad, og det gjør de fleste. En bedre analogi for utviklingen er at den er som å gå i trapper: høyrefot, venstrefot, høyre igjen – men retningen er entydig, oppover. Så hvor skal skytjenestene møte sin overmann og bli spist opp?

De voldsomme mengder av data som «ting» produserer, men også behov for lokal kommunikasjon på tvers og analyser i sanntid , vil skyve både data og behandling vekk fra nettskyen og ut mot periferien der brukerne er. Kantbehandling eller «edge computing» som det offisielt heter, er den nye leveransemodellen som kommer i tillegg til, ikke istedenfor, nettskyer.

En er med til plutselig for Et alle disse slik trafikklys, utstyrt dels livsfarlig annet skal bilen biler. biler som kontrollsenteret, dels sende behandles Disse samarbeider uhensiktsmessig. tilbake og er kan i helt opp. time data skyen disse skal føre de er passerende av for å leverer terabyte Derfor bilen mye på data så kantbehandling, selv massevis. data en kameraer mye dit selvkjørende brukes med det dukker sensorer, er omkring. til eksempel prosessorer bilen. kanten. fotgjenger av hverandre oppstår, tre de med og og Å som hvis og produsere og godt Dessuten som kjører, der data De pr. bil

Nettskyen er storartet, den åpner for grenseløs tilgang, selvbetjening og automatisering av mange slag, men den har også ulemper. En ulempe er ventetid eller latency. Ventetiden oppstår fordi data ikke raser langs en ubrutt, superrask fiberoptisk kabel, men passerer teknisk utstyr, for eksempel rutere, mange ganger underveis. Det reduserer farten. Vi snakker om millisekunder, men dem blir det mange av. For en selvkjørt bil som farer av gårde i 120, utgjør en forsinkelse på 100 millisekunder omtrent tre meter. Det kan skje mye på tre meter. Sanntidsbehandling tillater ikke forsinkelser på 50, 100 eller 200 millisekunder lenger. Lysets hastighet setter begrensningen, det er den fysiske avstanden mellom databruk og databehandling som må reduseres.

og Båndbredden til at å tingene vil enda i båndbredden. bearbeidede annen og analyser overbevist en mindre vokser de internettet Likevel: på vil tiden, Mangel mye data er knyttet skyen. generere lagring oppstår Gartner det om som mer. er data koste oftest til 5G øker der som datavolumer enn ulempe. bare sende båndbredde raskere behandle hele og lover

så noen ulempe med avhengig tredje men i å kommunikasjonssamband skyen. 100 oppetid ikke være ikke og lenge En man prosent oppetid av av Å situasjoner, frem alle til heller at er mulig er 100 er er nettskyen … avhengig oppnå, vanskelig prosent nødvendig ett

Les om:

skytjeneste