Helt på kanten

RESPONSTID: Selvkjørende biler er et godt eksempel på at ikke all databehandling kan skje i skyen. Faktisk vil over 50 prosent av databehandlingen om noen år skje utenfor de store datasentralene – på kanten. (Foto: Istockphoto)

Helt på kanten

KOMMENTAR: For mindre enn ti år siden kranglet vi drabelig om nettskyen bare var et forbigående fenomen eller fremtidens dominerende leveranseform av it. Nå vet vi svaret, pilene peker opp, opp, opp mot skyen. Men digitalisering krever mer, også skyen har møtt sin motpol.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Vi pleier å si at it beveger seg som en pendel: først hit, så dit og deretter tilbake til utgangspunktet. Men analogien er ikke så god. Riktignok spiste pc-er og lokale servere seg inn på stormaskiners områder, men de har aldri gjort stormaskiner overflødig. Statistikkene viser at mobile enheter har nok spist en del av pc-ene, men jeg skriver denne teksten fortsatt på en pc, ikke på min Ipad, og det gjør de fleste. En bedre analogi for utviklingen er at den er som å gå i trapper: høyrefot, venstrefot, høyre igjen – men retningen er entydig, oppover. Så hvor skal skytjenestene møte sin overmann og bli spist opp?

De voldsomme mengder av data som «ting» produserer, men også behov for lokal kommunikasjon på tvers og analyser i sanntid , vil skyve både data og behandling vekk fra nettskyen og ut mot periferien der brukerne er. Kantbehandling eller «edge computing» som det offisielt heter, er den nye leveransemodellen som kommer i tillegg til, ikke istedenfor, nettskyer.

og Derfor som og kanten. i dels kan bilen på Et bilen som dukker utstyrt data brukes fotgjenger mye kontrollsenteret, time så de de av bilen. med annet en De tilbake opp. data data samarbeider slik er sensorer, leverer er oppstår, Dessuten kantbehandling, og mye hvis massevis. biler. hverandre terabyte alle å av passerende Disse godt med biler skal data eksempel Å til prosessorer tre føre bil livsfarlig som skyen behandles for kameraer dels En plutselig trafikklys, for der og er sende det er disse uhensiktsmessig. selvkjørende omkring. selv dit og produsere med skal til kjører, pr. disse helt

Nettskyen er storartet, den åpner for grenseløs tilgang, selvbetjening og automatisering av mange slag, men den har også ulemper. En ulempe er ventetid eller latency. Ventetiden oppstår fordi data ikke raser langs en ubrutt, superrask fiberoptisk kabel, men passerer teknisk utstyr, for eksempel rutere, mange ganger underveis. Det reduserer farten. Vi snakker om millisekunder, men dem blir det mange av. For en selvkjørt bil som farer av gårde i 120, utgjør en forsinkelse på 100 millisekunder omtrent tre meter. Det kan skje mye på tre meter. Sanntidsbehandling tillater ikke forsinkelser på 50, 100 eller 200 millisekunder lenger. Lysets hastighet setter begrensningen, det er den fysiske avstanden mellom databruk og databehandling som må reduseres.

på lover ulempe. data overbevist data vokser hele der annen er de båndbredde Mangel oppstår og og øker koste tingene og tiden, enn behandle til at mindre mer. datavolumer å er en båndbredden. vil analyser bearbeidede oftest i som det Likevel: til som lagring 5G om raskere sende vil mye enda Gartner Båndbredden internettet generere skyen. bare knyttet

lenge situasjoner, i å men er og skyen. En noen så avhengig vanskelig er heller frem av er oppnå, prosent man ikke nettskyen alle er ikke … prosent 100 tredje være med oppetid kommunikasjonssamband mulig at av Å 100 nødvendig oppetid ett ulempe til avhengig

Les om:

skytjeneste