Helt på kanten

RESPONSTID: Selvkjørende biler er et godt eksempel på at ikke all databehandling kan skje i skyen. Faktisk vil over 50 prosent av databehandlingen om noen år skje utenfor de store datasentralene – på kanten. (Foto: Istockphoto)

Helt på kanten

KOMMENTAR: For mindre enn ti år siden kranglet vi drabelig om nettskyen bare var et forbigående fenomen eller fremtidens dominerende leveranseform av it. Nå vet vi svaret, pilene peker opp, opp, opp mot skyen. Men digitalisering krever mer, også skyen har møtt sin motpol.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Vi pleier å si at it beveger seg som en pendel: først hit, så dit og deretter tilbake til utgangspunktet. Men analogien er ikke så god. Riktignok spiste pc-er og lokale servere seg inn på stormaskiners områder, men de har aldri gjort stormaskiner overflødig. Statistikkene viser at mobile enheter har nok spist en del av pc-ene, men jeg skriver denne teksten fortsatt på en pc, ikke på min Ipad, og det gjør de fleste. En bedre analogi for utviklingen er at den er som å gå i trapper: høyrefot, venstrefot, høyre igjen – men retningen er entydig, oppover. Så hvor skal skytjenestene møte sin overmann og bli spist opp?

De voldsomme mengder av data som «ting» produserer, men også behov for lokal kommunikasjon på tvers og analyser i sanntid, vil skyve både data og behandling vekk fra nettskyen og ut mot periferien der brukerne er. Kantbehandling eller «edge computing» som det offisielt heter, er den nye leveransemodellen som kommer i tillegg til, ikke istedenfor, nettskyer.

bilen time av med til skyen føre disse er livsfarlig brukes så kanten. og kjører, selv passerende dit og og data kontrollsenteret, tre bilen. som En biler. kantbehandling, der data kan de med å leverer som helt trafikklys, som De skal mye data er disse data mye eksempel bil utstyrt sende Et til Disse kameraer prosessorer omkring. på dels alle av selvkjørende plutselig terabyte samarbeider er godt med sensorer, er dukker tilbake behandles for det dels bilen oppstår, uhensiktsmessig. fotgjenger en Derfor og hverandre i massevis. og de biler skal slik pr. opp. for hvis Dessuten produsere Å annet

Nettskyen er storartet, den åpner for grenseløs tilgang, selvbetjening og automatisering av mange slag, men den har også ulemper. En ulempe er ventetid eller latency. Ventetiden oppstår fordi data ikke raser langs en ubrutt, superrask fiberoptisk kabel, men passerer teknisk utstyr, for eksempel rutere, mange ganger underveis. Det reduserer farten. Vi snakker om millisekunder, men dem blir det mange av. For en selvkjørt bil som farer av gårde i 120, utgjør en forsinkelse på 100 millisekunder omtrent tre meter. Det kan skje mye på tre meter. Sanntidsbehandling tillater ikke forsinkelser på 50, 100 eller 200 millisekunder lenger. Lysets hastighet setter begrensningen, det er den fysiske avstanden mellom databruk og databehandling som må reduseres.

analyser koste datavolumer Gartner båndbredde til det lagring å og annen tingene mer. generere internettet om vokser og sende oftest som Mangel enda er ulempe. der en mindre som 5G på de data vil bearbeidede båndbredden. og skyen. overbevist raskere data Likevel: lover vil bare Båndbredden tiden, enn hele til i knyttet at øker behandle mye er oppstår

ikke nettskyen ikke å 100 avhengig nødvendig prosent mulig man er oppnå, men alle og være så med … at frem noen ulempe lenge ett kommunikasjonssamband av til Å oppetid er i av tredje skyen. avhengig er oppetid En er vanskelig prosent situasjoner, 100 heller

Les om:

skytjeneste