ATTRAKTIV: Konsernsjef Terje Mjøs i Visolit mener fusjonen med Advania skaper et mer attraktivt selskap både for ansatte og kunder. (Foto: Visolit/Mattias Müller) 

Visolit shopper videre

Visolit fortsetter sin aggressive oppkjøpsstrategi, og har nå kjøpt opp tre selskaper, to i Norge og ett i Sverige. Øker antallet ansatte med 104 og omsetning med 235 millioner.

Publisert Sist oppdatert

I januar skiftet Telecomputing navn til Visolit, fordi selskapet hadde behov for å endre profilen etter å ha kjøpt opp syv selskaper i fjor. Nå opplyser selskapet at oppkjøpene slett ikke er ferdig etter fjoråret, for nå har Visolit kjøpt opp hele tre selskaper i en sleng, skriver selskapet i en pressemelding Computerworld har mottatt i e-post.

Alle de tre selskapene leverer hybride skytjenester med tilhørende konsulenttjenester, noe som passer som hånd i hanske med Visolits strategi.

Styrker posisjonen

Selskapene det dreier seg om er de norske selskapene Aison AS og Netscenario AS, i tillegg til det svenske selskapet H2O Data AB. Ifølge pressemeldingen har alle tre sterke posisjoner innen Visolits hovedsegment, mindre og mellomstore private og offentlige virksomheter i Norden.

– Oppkjøpene er et viktig ledd i vår ekspansjonsstrategi, og innebærer også at vi ytterligere styrker vår posisjon i nye geografiske områder på det voksende nordiske markedet for hybride skytjenester, sier Terje Mjøs, konsernsjef i Visolit i pressemeldingen.  

Visolit fremhever spesielt at de tre selskapene har svært høy kompetanse som styrker selskapets evne til å bistå kundene med å utvikle og styrke sine it-løsninger for å sikre fremtidig konkurranseevne.

Lokal tilstedeværelse

Aison og Netscenario er to selskap med kundeporteføljer i flere bransjer, spesielt maritim virksomhet, industri og eiendom. Det svenske H2O Data har kunder innen produksjon og distribusjon. Visolit har allerede omfattende virksomhet i industri- og eiendomssektoren, og får med de nye områdene ytterligere spesialistkompetanse, opplyser selskapet. 

Den nye lokale tilstedeværelsen til Visolit etter disse oppkjøpene er Vestfold, Telemark og Vestlandet i Norge, og Malmö-regionen i Sverige.

– Nærhet til kunde er viktig for oss og de nye oppkjøpene har et viktig geografisk aspekt. I Norge dekker vi nå hele den sørlige delen av landet. Kjøpet i Sverige innebærer et inntog i Sør-Sverige, sier Terje Mjøs.

2,8 milliarder i omsetning

De tre oppkjøpene representerer en økning i antall ansatte på 104 og en økning i omsetningen på 235 millioner norske kroner. Med disse oppkjøpene forventer Visolit å lande på en totalomsetning på 2,8 milliarder norske kroner i år.

* Om Aison AS: Aison ble etablert i 2002, og har kontor i Stokke i Vestfold. Aison leverer hybride skytjenester, IT-drift, konsulenttjenester, og har sterke posisjoner på produkter, kommunikasjonsløsninger og telefoni. Aison har over 1200 kunder, hovedsakelig på Østlandet. Selskapet omsatte for 78 MNOK i 2018, og har 32 ansatte. Les mer på www.aison.no 

 * Om Netscenario AS: Netscenario ble etablert i 2005, og har kontorer i Skien, Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo. Netscenario leverer hybride skytjenester, IT-drift, konsulenttjenester, og har i tillegg en sterk posisjon innen high performance hosting. Selskapet omsatte for 72,5 MNOK i 2018, og har 32 ansatte. Les mer på www.netscenario.no

 * Om H2O Data AB: H2O Data ble etablert i 1995 og har kontorer i Malmö, Bjuv og Karlskrona. H2O Data leverer driftstjenester og infrastruktur, først og fremst basert på teknologi fra IBM. Selskapet omsatte for 60 MNOK i 2018 og har 40 ansatte. Les mer på www.h2odata.com.