Slapt salg av Mediasenter-pcer

Slapt salg av Mediasenter-pcer

Windows Media Centre på norsk har ikke tatt av som håpet. Butikkene setter sin lit til julesalget.

For fem uker siden lanserte Microsoft systemet som skulle endre opplevelsen av digital hjemmeunderholdning, men salget har langt fra eksplodert.

 

Media Center Edition (MCE) en spesialversjon av Windows XP som gjør det enkelt å koble pc-en opp mot tv-en for å styre bilder, musikk, film, internett-tjenester og TV-sendinger. Operativsystemet selges kun som en del av en større pakke, som inkluderer både en kraftig medie-PC med TV-kort, tastatur og fjernkontroll.

 

Butikker som Computerworld.no har snakket med sier nå at salget ikke har svart til forventningene. Trolig skyldes dette at prisene er for høy.

 

En komplett pakkeløsning blir nemlig relativt kostbar ettersom Media Centre Edition krever en svært kraftig pc. Dagens rimeligste pakkeløsninger havner fort over 10.000 kroner inkludert mva., men uten skjerm.

 

Skjerm er nemlig et svært viktig (og ikke minst kostbart) element hvis man skal satse på Windows i stua. De fleste butikkene anbefaler nemlig at man bør ha en hdtv eller annen skjermkilde som kan vise høyoppløselige bilder.

Ny tv først

Innkjøpssjef i Netshop.no, Gisle Andreassen, sier til Computerworld.no at de fleste kundene først og fremst er i modus for å kjøpe større tv og at Media pcen kommer i neste omgang.

 

- Salget av plasma og lcd tver er svært godt om dagen, slik at salget av Media Center vil øke på utover, sier Andreassen.

 

Innkjøpssjefen hevder det også er mange entusiaster som velger å bygge sine egne media-pc løsninger med alternativ programvare, men dette salget synes ikke på statistikken.

 

- Komponentsalget på typiske deler i en slik pc er veldig økende, avslutter Andreassen.

Avventer julesalget

Elkjøp mener det er for tidlig å si noe om hvor vellykket salget av media senter pc-ene har vært, men kommunikasjonskonsulent Christian Brekke forteller i en e-post at det er interesse å spore blant publikum.

 

- Pris er som alltid viktig for Elkjøp, og det gjenstår å se om vi treffer med det brede sortimentet vi har av Media Center pcer, sier Brekke.

 

Elkjøp er forberedt på at det vil ta noe tid før folk flest vil kjøpe et slikt system og Brekke er i enig i at prisene kan virke avskrekkende på kundene.

 

Elkjøp har derfor lagt ned betydelige ressurser i opplæring av salgspersonalet for at de bedre kan forklare egenskapene til systemer basert på Windows Media Center.

 

- Windows Mediacenter er midt i blinken for å ta styringen over tv-en og multimedieinnholdet på pcen, og gjøre dette tilgjengelig flere steder i hjemmet. Mange av våre kunder har ventet på et slikt produkt, ikke bare entusiastene.

 

Også HP mener det er for tidlig å spekulere i hvor vellykket Windows Media Centre har vært i norsk språkdrakt. HP starter sin julekampanje for systemet i disse dager og produktsjef Tore A. Särelind i HP tror dette er gjengs for mange av de største levrandørene.