Slår japanerne på hjemmebane

Slår japanerne på hjemmebane

Apple feirer ettårsbursdagen til sin første storbutikk utenfor USA.

For ett år siden feiret Tokyo den første Apple Store utenfor USA i byens Ginza-område.  Ginza er et av verdens ledende shopping-eldoradoer, på linje med New Yorks Fifth Avenue og Londons Oxford Street.

Apples skritt for å etablere seg i verdens mest fasjonable handleområder har vært en suksess. Etter Tokyo følgte Shinsaibashi-område i Osaka og Regent Street i London. Store butikker, høy profil og Apples egne designprodukter.

Lekeområde

Butikken i Japan går over fem etasjer og inneholder blant annet et teater for 84 personer og et klasserom. Butikken vil selge Apples komplette produktportefølje samt tilleggsprodukter som skrivere, skannere og digitale kamera, fra andre produsenter. 

 Første etasje er forbeholdt datamaskiner, andre etasje musikk, film og foto. I tredje etasje ligger teateret hvor ni eller ti forestillinger er planlagt hver dag. Programvare finner du i fjerde etasje. Her er også skriveren plassert, sammen med et lekeområde for barn og gratis internett-tilgang. Toppetasjen er forbeholdt kurs folk må betale for.

Sliter med Imac

Apples Ipod er en stor suksess i Japan, til tross for at japanske konkurrenter som Sony og Toshiba har lignende produkter på markedet. Ellers ble Apples omsetning i Japan preget av fravær av nye produkter.

 Apples markedsandel på pc-markedet har gått ned fra 2,8 prosent i 2003 til 2,2 prosent i 2004. Utsettelsen av den nye Imac får skylda.

 -- Apple mangler produkter. Produksjonen av den gamle Imac-en ble avsluttet i juni, men vi har ingen nye enda. Dette er en planleggingsfeil, sier Kumi Shingyouchi i IDC Japan.

Shingyouchi er positiv til fremtiden for Apples butikker i Japan. En ny en planlegges i Nagasaki og flere er i rute. Også Australia og Kina skal stå for tur for en egen Apple Store.