- Slett innpakking ødelegger for åpen programvare

Dårlig markedsføring gjør at kundene ikke fristes av åpen programvare. Med god presentasjon kommer kundene, mener Geir Isene i Freecode.

Publisert Sist oppdatert

- Den store utfordringen for miljøet rundt åpen programvare vil jeg kalle mangel på innpakning og et stort forbedringspotensial på markedsføring, sier Geir Isene.

Han er daglig leder for Freecode, som lever av å tilby en hel verdikjede knyttet til bruk av åpen programvare. Selskapet kurser, implementerer, drifter og yter brukerstøtte.

-- Mange it-sjefer i offentlig sektor svarer at de foretrekker produsenteid programvare. De begrunner det med mangel på kompetanse på alternativene. Hva vil du si til dem?

-- Det hender jeg sammenligner meg med en gammeldags doktor, som spør hva folk feiler eller hvor de har vondt. Hvis pasienten syns alt er såre vel, da sender jeg dem hjem som friskmeldte.

 

Freecode baserer sin filosofi rundt struktur og kontroll på det britisk utviklede systemet ITIL. Standarden ble godkjent under navnet ISO 20000 før jul. Det handler om felles systemer og språk for it-systemer og strategi.

Hverdag med bugs

Isene peker på at det kan synes som om mange har blitt vant til å leve med alle de problemene produsenteid programvare faktisk innebærer.

-- Da Oracle skiftet sin lisensstrategi måtte en stor aktør som Assosiated Press (Ap) faktisk legge om sin it-strategi. De hadde ikke kontroll over egne systemer, men var i lomma på sin største leverandør. Andre eksempler er knyttet til en hverdag med virus, spionprogramvare, nedetid og dyre lisenser. Men dette er en hverdag folk er vant til og føler seg trygge i.

- Må løfte blikket

Isene påpeker at man ikke må undervurdere betydningen av at en it-sjef skal føle seg trygg på sine systemer, men mener at mange hadde hatt godt av å løfte hodet litt og se at dagens it-verden tilbyr mange gode alternativer.

-- Alternativer som faktisk gir bedre kontroll til en langt lavere pris. Men leverandører av åpen programvare har mye å lære på området innpakning og markedsføring.

Koding i fokus

Isene mener at årsaken er at det i miljøet finnes utrolig mange gode programmerere, men de er ikke fullt så opptatt av kommunikasjon og presentasjon.

-- Åpen programvare øker mest på server og driftssiden. Dette er områder som ikke synes for folk flest. Utfordringene kommer når produktene blir synlige og skal brukes av mange. Her har åpen programvare en jobb å gjøre for å bedre innpakningen.

Isene er daglig leder for et selskap som har hatt en eventyrlig vekst på kort tid. I selskapets første hele år endte omsetningen på seks millioner kroner. For 2006 er omsetningen estimert til rundt ti millioner kroner.

-- Vi får svært mange forespørsler, særlig fra store bedrifter og organisasjoner. Vi jobber med å tilby styring og kontroll, samt struktur. Det er særlig de store som virkelig trenger hjelp og ikke minst har mest å tjene på disse områdene, forklarer Isene.