Slik blir Big Data lønnsomt

Slik blir Big Data lønnsomt

Hva kundene kommer til å kreve og hvor markedene går er viktigste mål for analysene.

Big Data, det å analysere og bruke mønster vi finner i store datamengder samlet inn av stadig flere dingser, datamaskiner og sensorer, er både intuitivt og ubegripelig. Datamengdene er enorme, så hvordan få noe som helst ut av dem? På den andre siden, med så store datamengder må det finnes trender og nyttige mønster å hente ut.

To ferske rapporter tar for seg hva store data faktisk kan brukes til.

Rask tilbakebetaling

Tyske SAP, kjent for sine store virksomhetssystemer, har de siste årene brukt det de kan om å kombinere data fra flere kilder og presentere dem til å lage løsninger for store data.

Deres rapport viser at de virksomhetene som har investert i analyseverktøy for store data, har rask tilbakebetalingstid. Tredve prosent forteller om stor verdi før seks måneder er gått, mens over halvparten ser det samme resultatet før ni måneder er gått etter utrulling av analyseverktøyene.

Nye muligheter

Det viktigste bruksområdet er å finne nye forretningsmuligheter. Dette rangeres foran det å redusere risiko i beslutningene.

De nye forretningsmulighetene prioriteres mellom å forutsi hva kundene kommer til å kreve, og til å et forvarsel om hvilke vei markedene er på vei.

At Store data ikke bare kommer, men nærmere er, viser responsen på hvor høyt dette er prioritert i investeringslista. To av tre virksomheter har dette høyt nå, mens fire av fem legger opp til en satsing i løpet av fem år.

- Nordiske virksomheter er ofte først med å ta i brukt nye IT-verktøy. Mange ledere ser at de kan få større innsikt ved å analysere store data, med de har ikke innsett hvilke muligheter prediktiv analyse gir for forretningsutvikling. Forretningsverdien er enorm, sier Mattias Bolander, nordisk ansvarlig for SAPs analyseprodukter.

Differensierer i konkurransen

En annen aktør som kan dette med store data, er lagringsgiganten EMC. Deres nyeste analyse er at beslutningsstøtten blir bedre med Big Data brukes rett, noe som nesten bare skulle mangle. Grunnlaget er at de har spurt respondenter i mer enn femti land.

Vel så interessant er at respondentene heiser at det å ta grep om å analysere data både gir dem en mulighet for å lage unike produkter som står ut i konkurransen. Den andre er at det gir dem proaktiv informasjon for å redusere risiko.

Forskjellene mellom bruken gjenspeiler også nasjonale prioriteringer. For eksempel svarer fire av fem selskaper i Taiwan at de bruker analysene til å lage særegne produktvarianter, noe bare en av seks selskaper i Japan gjør.

I Kina svarer tre av fire at analysene skal brukes til å verne seg mot cyber-agrep og vern av intellektuelle verdier.

- Det mest overraskende vi fant, var at en tredjedel av alle virksomheter ikke vurderer å ta i bruk analyse av Store data. Vi må nesten regne med at dette endres når det blir klarere for flere hvilke muligheter som ligger i å få ut flere fordeler av endringer, sier Hélène Barnekow, sjef for markedsføring og partnere i EMC til nyhetstjenesten til Computerworld.